سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۸
انجمن ادبیات هانس فالادا برجسته ترین شاهد عینی خود را از دست داد

با درگذشت بزرگترین پسر هانس فالادا نویسنده شهیر سده‌های 19 و 20 آلمان، انجمن ادبیات هانس فالادا مهمترین شاعد عینی خود را از دست داد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، الریخ دیتسن فرزند ارشد هانس فالادا (که نام اصلی او رودولف دیتسن بود)، 25 دسامبر (4 دیماه) در 83 سالگی در شهر برلین دارفانی را وداع گفته و 11 ژانویه (21 دیماه) در مقبره خانوادگی خود در شهر کارویتس به خاک سپرده خواهد شد. پدر او هانس فالادا نیز چندصد متر آن طرف‌تر در  گورستان قدیمی کارویتس مدفون است.

الریخ دیتسن متولد 1930 فرزند هانس فالادا و آنا دیتسن بود. او از سال 1945 همراه پدرش و همسر دوم او اولا در برلین زندگی می‌کرد و سال 1947 پس از مرگ پدرش از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد. بعدها در دانشگاه آزاد برلین در رشته‌های روزنامه‌نگاری مطبوعات و حقوق تحصیل کرد و پس از آن، به عنوان وکیل دعاوی در ووپرتال ساکن شد.

سال 2004 انتشارات آوفباو کتابی با عنوان «هانس فالادا / اولی دیتسن : پدرم و پسرش» منتشر کرد. وی با انتشار این کتاب نخستین بار اقدام به گردآوری و انتشار گلچینی از مکاتبات والدینش کرد که سالیان سال در میان میراث به جا مانده از هانس فالادا نگهداری می‌شد و برای عموم در دسترس نبود. روزنامه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ در مورد این کتاب چنین آورده بود: «اولی دیتسن در مکاتبات بار دیگر پدرش هانس فالادا را می‌یابد».

هانس فالادا از برجسته‌ترین نویسندگان قرن بیستم آلمان و از مهم‌ترین منتقدان اجتماعی در میان شاعران آلمان در دهه‌های 1930 و 1940 بود. این نویسنده همراه با خانواده‌اش در خلال سال‌های 1933 و 1945 در شهر کارویتس زیست و به نوشتن پرداخت. از این رو در همین شهر موزه‌ای معتبر از سوی دولت برای این نویسنده احداث شده تا یاد وی زنده نگاه داشته شود. از جمله مشهورترین آثار او می‌توان به «مرد کوچک ـ اکنون چه؟» در سال 1932 و «گرگی در میان گرگ‌ها» در سال 1937 اشاره کرد. در سال 2009 انتشار کتاب خاطرات مربوط به دوران زندان او با نام «در سرزمین بیگانه من» در انتشارات آوفباو جنجال آفرین بود.

اشتفان کوپل سخنگوی انجمن ادبیات هانس فالادا با اعلام خبر درگذشت الریخ دیتسن اعلام کرد: پسر بزرگ فالادا با برگزاری پیوسته برنامه‌های کتابخوانی و کمک‌های گوناگونی که در میان آن‌ها اشیای گوناگونی نیز وجود داشته، به مقدار بسیار زیادی به اصیل باقی ماندن شکل و ساختار این موزه کمک کرده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها