سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۰
«تئوری محدودیت‌ها» در قاب کتاب جای گرفت

کتاب «تئوری محدودیت‌ها» با هدف بررسی تئوری محدودیت‌ها به‌عنوان ابزاری موثر در کسب و کار، به همت انتشارات دانشگاه صنعتی خواجه نصیر منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «تئوری محدودیت‌ها» عنوان اثری از دکتر مصطفی ستاک، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر است. این اثر دانشگاهی، در دو بخش اصلی و هشت فصل، تالیف و تنظیم شده است.

نویسنده در پیشگفتار کتاب، با استناد به دیدگاه آبراهام مزلو،‌ یکی از متفکران بزرگ علم مدیریت،‌ آورده است: «مازلو معتقد است اگر در جعبه ابزار خود تنها یک چکش داشته باشید،‌ تمایل خواهید یافت که همه مسایل را شبیه به میخ ببینید.» ستاک، در تبیین این دیدگاه معتقد است که برای حل مسایل مختلف،‌ به ابزار‌های متناسبی نیاز داریم و در دنیای امروز هیچ ابزاری وجود ندارد که بتواند به تنهایی همه مسایل را حل و مانند یک شاه کلید، ‌همه قفل‌ها را باز کند.

نخستین بخش کتاب حاضر، ضمن تشریح مفاهیم و کلیات تئوری محدودیت‌ها، در قالب هفت فصل، تئوری محدودیت‌ها را‌ یکی از ابزارها و فلسفه‌های مدیریتی که در محیط‌های کسب و کار و به‌ویژه کارخانجات تولیدی ایجاد و توسعه داده شده و در حل بسیاری از مسایل موجود در این محیط‌ها راهگشاست، معرفی کرده است. 

دومین بخش این کتاب دانشگاهی، به مقوله چگونگی پیاده‌سازی از آغاز پروژه تا تطابق سازمان با شرایط جدید می‌پردازد. مولف در این بخش، تئوری محدودیت‌ها را نوعی فلسفه مدیریتی دانسته و معتقد است که این تئوری یک سیستم یا سازمان را به یک زنجیر و بخش‌های آن را به حلقه‌های این زنجیر تشبیه کرده است.

ستاک، نویسنده کتاب، با طرح چهار نقص تئوری محدودیت‌ها در این اثر، در تشریح نخستین آن‌ها آورده است: «سطح انتزاع تئوری محدودیت‌ها در برخی موارد بسیار بالا است. به‌عنوان مثال، سازمان را به یک زنجیره تشبیه می‌کند، ‌در حالی‌که در بسیاری موارد لایه‌های یک سازمان با یکدیگر همپوشانی دارند و الزاما ارتباطی خطی و پشت‌سر‌هم ندارند.»

نخستین چاپ کتاب «تئوری محدودیت‌ها» با شمارگان 500 نسخه در 183 صفحه، به بهای هفت هزار و 500 تومان از سوی انتشارات دانشگاه صنعتی خواجه نصیر به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها