دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵
عبدالله انوار کتابی درباره حدود تهران می‌نویسد

عبدالله انوار، کتابی درباره تهرانشناسی و حدود آن در دوره ناصری در دست تالیف دارد. وی در این کتاب با استفاده از نخستین نقشه‌های تهران، حریم‌های پایتخت ایران را مشخص می‌کند. کتاب «موسیقی»(بخشی از کتاب «شفا» اثر بوعلی سینا) نیز از این نسخه‌شناس در دست چاپ است.-

سید عبدالله انوار به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: کتابی در حوزه تهرانشناسی در دست تالیف دارم که درباره حدود تهران در دوره ناصرالدین‌شاه قاجار است. در این کتاب به معرفی محله‌های قدیمی تهران در چهار حد شمالی، جنوبی، شرقی و غربی پرداخته‌ام. همچنین دو نقشه از نخستین نقشه‌های تهران، مربوط به دوره قاجار نیز در این کتاب آورده‌ام. 

این استاد نسخه‌شناس به نقشه‌های موجود در کتاب اشاره کرد و گفت: نخستین نقشه از دارالخلافه تهران به‌قلم «آگوست کرشیش» در سال 1857 میلادی ترسیم شده است. این نقشه حدود تهران را در جهت‌های مختلف به‌نمایش می‌گذارد و نام مکان‌ها و صاحبان آن را نیز معرفی می‌کند. نقشه دیگری که در کتاب آمده، «نقشه عبدالغفار نجم‌الملک» مربوط به سال 1270 خورشیدی (1890 میلادی) که نشان‌دهنده توسعه شهر در دوره قاجار و تخریب حصار شاه طهماسبی است.

وی با اشاره به دیگر کتابی که ترجمه آن را به پایان رسانده، بیان کرد: ترجمه «موسیقی» مربوط به کتاب «شفا» اثر بوعلی سینا در حال چاپ است. ابوعلی سینا نوازنده نبود اما روش‌های علمی موسیقی را می‌شناخت و در این کتاب علاوه‌بر معرفی موسیقی نظری، بحث‌های عملی آن را نیز ارایه می‌دهد به‌طوری‌که جنبه‌های مختلف موسیقی در این کتاب برای موسیقیدانان اهمیت بسیاری دارد. کتاب دارای دو بخش عمده با نام‌های «الحان» و «ایقاع» است که الحان همان ملودی و ایقاع، ریتم است. 

سید عبدالله انوار، متولد 1303 از مترجمان و پیشکسوتان نسخه‌شناسی به‌شمار می‌رود. وی بیش از 20 سال رییس بخش نسخ خطی کتابخانه ملی ایران بود و از مهم‌ترین تصحیح‌های انوار می‌توان به «جهانگشای نادری» اشاره کرد. شرح و تعلیقه «دره‌التاج» علامه قطب‌الدین شیرازی، شرح «موسیقی الکبیر فارابی»، «متافیزیک ارسطو»، متن و تعلیقات «اساس الاقتباس» خواجه نصیرالدین طوسی و ترجمه کتاب‌های «مقاصدالفلاسفه» غزالی، «سمبولیسم در دین» و «حکومت الهی» اثر «سنت توماس آگوستین» آثار این نسخه‌پژوه پیشکسوت را تشکیل می‌دهند. شرح و ترجمه ۲۲ جلد کتاب «شفا» نوشته ابوعلی سینا از آثار ارزشمند انوار به‌شمار می‌رود که به دلیل گستردگی، هیچ ناشری تاکنون آن را به‌چاپ نرسانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها