سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۰
رونمایی از «جامع التواریخ» در مجتمع فرهنگی باغ زیبا

دوره سه جلدی «جامع التواریخ» (تاریخ ایران و اسلام) اثر خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی همراه با بزرگداشت محمد روشن، مصحح دوره 15 جلدی این کتاب ارزشمند، چهارشنبه (چهارم دی) در مجتمع فرهنگی باغ زیبا رونمایی می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دوره سه‌جلدی «جامع‌التواریخ» اثر خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی که درباره تاریخ ایران و اسلام نوشته شده، در نود و یکمین نشست از سلسله نشست‌های مرکز پژوهشی میراث مکتوب و به‌همت این مرکز، چهارشنبه (چهارم دی) در مجتمع فرهنگی باغ زیبا رونمایی خواهد شد. این مراسم با سخنرانی سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اکبر ایرانی، مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب افتتاح می‌شود.

منصور صفت‌گل، استاد تاریخ دانشگاه تهران، مدیر بخش نخست این نشست است و «یوسف الهادی» از عراق با موضوع «رشیدالدین فضل‌الله همدانی و روایت بغدادی از حمله مغول»، عبدالرسول خیراندیش، استاد تاریخ دانشگاه شیراز  درباره «جامع التواریخ رشیدالدین و جهانی ساختن تاریخ مغولان شرقی» و علیرضا بهرامیان، عضو هیات علمی مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی با عنوان «تاریخ‌نگاری عمومی و جایگاه جامع التواریخ» سخن می‌گویند.

در بخش دوم نشست‌های این برنامه که به‌مناسبت گرامیداشت محمد روشن، مصحح مجموعه 15 جلدی «جامع التواریخ» و با مدیریت تهمورث ساجدی، عضو هیات علمی گروه زبان فرانسه دانشگاه تهران اجرا خواهد شد، احمد سمیعی گیلانی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و سردبیر مجله «نامه فرهنگستان»، فریدون نوزاد، پژوهشگر تاریخ و احمد اداره‌چی، تاریخ‌پژوه و از دوستان قدیم استاد روشن درباره مقام فرهنگی وی سخنرانی می‌کنند.

«جامع التواریخ» یا «تاریخ رشیدی» از آثار ارزشمند و کهن تاریخی به زبان فارسی درباره تاریخ، اسطوره‌ها، باورها و فرهنگ قبایل ترک و مغول، همچنین تاریخ پیامبران از آدم(ع) تا محمد(ص) پیامبر اسلام، تاریخ ایران تا پایان دوره ساسانیان و دیگر اقوام است که رشیدالدین فضل‌الله همدانی، سیاستمدار و تاریخ‌نگار ایرانی در اواخر سده هفتم خورشیدی (اوایل سده هشتم هجری‌قمری و سده ۱۴ میلادی) آن را تحریر کرده است. این مجموعه، بخش مربوط به تاریخ ایران و اسلام به‌شمار می‌رود که بر اساس معتبرترین نسخه‌ها، تصحیح و در سه مجلد همراه با نمایه‌ها و شرح نسخه‌بدل‌ها به زیور طبع آراسته شده است.

مراسم رونمایی از دوره سه جلدی «جامع التواریخ» (تاریخ ایران و اسلام) و بزرگداشت استاد محمد روشن از ساعت 15 تا 18 چهارشنبه (چهارم دی) در مجتمع فرهنگی باغ زیبا به نشانی خیابان دکتر شریعتی، خیابان قبا، میدان قبا، خیابان زیبا، نبش کوچه کاج برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها