دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۰
«حکایات تمثیلی» مهم‌ترین افسانه‌پرداز روس منتشر شد

«حکایات تمثیلی» اثر ایوان آندریویچ کریلوف با ترجمه بهروز عزبدفتری منتشر شد. کریلوف مهم‌ترین افسانه‌پرداز روس است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ایوان آندریویچ کریلوف، نویسنده و افسانه‌پرداز روس در سال 1769 در مسکو به دنیا آمد و در سال 1844 درگذشت. برخی، وی را برترین افسانه‌پرداز روس می‌دانند؛ نویسنده‌ای که در آثارش، اغلب ناکارآمدی بوروکراسی حاکم بر جامعه را که مانع رشد اجتماعی بود نقد می‌کرد. 

در بخشی از این کتاب آمده‌است: «کم نیستند ادب‌شناسانی که خلق فابل را عین خلق شعر می‌بینند و فابل را اولین نمونه کلام منظوم می‌دانند. یکی از تعریف‌های جامع از فابل می‌تواند این باشد: فابل حول و حوش مضمونی ساخته شده‌ که به روایت شکل تمثیلی می‌دهد و از آن یک نتیجه کلی می‌گیرد که همان نتیجه اخلاقی است. لسینگ می‌گوید: پیشینیان فابل را جزو مقوله فلسفه می‌دانستند، نه مقوله شعر. آنانی که علم معنا و بیان را درس می‌دادند و می‌دهند، فابل را در حوزه فلسفه قرار داده‌اند. ارسطو فابل را در کتاب فن بیان قرار داده، نه فن شعر.»

تاکنون آثاری از عزبدفتری در دو حوزه تالیف و ترجمه منتشر شده‌اند که «ادبیات و بازتاب آن»، «زبان و ذهن کودک»، «ذهن و جامعه»، «درباره نوآم چامسکی» و «روانشناسی هنر» برخی از آن‌ها هستند. اغلب این آثار بارها تجدید چاپ شده‌اند.

«حکایات تمثیلی» اثر ایوان آندریویچ کریلوف با ترجمه بهروز عزبدفتری در 272 صفحه، با شمارگان یکهزار و یکصد نسخه و به قیمت 12 هزار تومان از سوی نشر نیلوفر منتشر شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها