شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۴
کتابی که شواهد باستانشناسی هخامنشیان در مصر را بررسی می‌کند

«هخامنشیان در مصر» (بر اساس شواهد باستان‌شناسی) تالیف شاهین ماهیار به معرفی آثار موزه‌ای و کتابخانه‌ای مربوط به حکومت هخامنشیان در مصر در دوره‌های کمبوجیه و پس از آن پرداخته است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «هخامنشیان در مصر» (بر اساس شواهد باستان‌شناسی) تالیف شاهین ماهیار در چهار فصل با عنوان‌های «کلیات»، «معرفی آثار»، «جمع‌بندی» و «تصاویر» به معرفی و بررسی آثار شاخص موزه‌ای، آثار معماری، منابع کتابخانه‌ای و منابع موجود در وب‌سایت‌های معتبر که از امپراتوری هخامنشی در سرزمین مصر باستان برجای مانده است، می‌پردازد. مصر در آن دوره (525 تا 330 پیش از میلاد) از ساتراپ‌های مهم ایران به‌شمار می‌رفت.

در بخشی از کتاب آمده است: «روابط دو سرزمین ایران و مصر قبل از لشکرکشی کمبوجیه به‌صورتی عادی بوده است ولی با پیدایش امپراتوری هخامنشی و شروع کشورگشایی‌ها از جانب کوروش بزرگ همواره در حالت بیم و امید بوده است تا سرانجام مصر تسخیر می‌شود. تعداد سه نفر از فراعنه مصری در طول مدت ظهور دولت هخامنشی در مصر به حکومت رسیده‌اند و در بقیه سال‌ها در اسناد مصری نام پادشاهان ایرانی به‌عنوان پادشاهان سلسله 27 به‌چشم می‌خورد.» 

آثار بسیاری در این کتاب از کمبوجیه، داریوش بزرگ، خشایارشا، اردشیر اول، داریوش دوم و دیگر پارسیان به‌صورت مختصر معرفی شده‌ است. بقایای سلاح و اشیا لشکر گمشده کمبوجیه در واحه بحرین نزدیک مرز مصر با لیبی، نوشته مُهر کمبوجیه به خط هیروگلیف، سنگ مزار گاو آپیس در ممفیس، کتیبه‌ها، مجسمه داریوش، سنگ‌نگاره‌های سوئز، پاپیروس مصری، عطردان‌های مرمرین کتیبه‌دار، معبد و اسناد هیروگلیفی برخی آثاری به‌شمار می‌روند که در این کتاب آمده‌اند.

یکی از این آثار، مجسمه داریوش بزرگ است که در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود. این مجسمه در حفاری‌های سال‌های 1972-1973 در بخش شرقی کاخ آپادانا در شوش به‌دست آمده که کتیبه‌ای سه زبانه با بلندی دو متر و 36 سانتیمتر و فاقد سر است.

چاپ نخست «هخامنشیان در مصر» (بر اساس شواهد باستان‌شناسی) تالیف شاهین ماهیار در 129 صفحه، شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه و بهای 9 هزار تومان از سوی انتشارات جام گل راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها