دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۸
عدالت، رکن اصلی جامعه از نگاه قرآن کریم

نویسنده حوزه دین گفت: قرآن «عدالت» را با استفاده از احکام، شریعت، اخلاق و عقیده، رکن اصلی جوامع می‌داند، چرا که رابطه تنگاتنگی میان تحقق عدالت و دینداری در جامعه وجود دارد._

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی ایازی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: هدف از ارایه این مقاله بررسی هدف قرآن از پرداختن در بیش از 10 آیه به موضوع عدالت است و همچنین پاسخ دادن به این سوال که «با توجه به این‌که در سوره «حدید» گفته شده یکی از اهداف بعثت انبیاء ایجاد و تحقق عدالت است، مبانی آموزه‌ها و معرفت‌های دینی چیست؟» نکته مهم این‌که قرآن پایه‌های دین و معنویت را بر اساس تحقق عدالت اجتماعی استوار می‌داند.  

نویسده مقاله «مبانی انسان شناسانه عدالت اجتماعی در قرآن» که در نخستین کنگره بین‌المللی قرآن کریم (29 و 13 آبان‌ماه گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد) ارایه شد، افزود: گویی از نظر قرآن و آموزه‌های اسلامی رابطه تنگاتنگی میان تحقق عدالت و دینداری در جامعه وجود دارد. در جامعه‌ای که عدالت نباشد آسیب‌های اجتماعی به‌گونه‌ای خواهند بود که کارکرد دین و گسترش معنویت و اخلاق دچار مشکل خواهند شد.

وی با بیان این‌که در مقاله «مبانی انسان‌شناسانه عدالت اجتماعی در قرآن» بحث بر سر موضوع عدالت بر سه محور پایه‌‌ریزی شده است، گفت: به طور کلی سه اصل در جهانبینی قرآنی مطرح است که بر اساس این سه اصل می‌توانیم در حوزه احکام، شریعت و اخلاق ادعا کنیم که این سه اصل مفسر و تعیین کننده قلمرو و محدوده جامعه است.

نویسنده کتاب «قلمرو اجرای شریعت در حکومت دینی» با بیان این‌که توحید یکی از اصول اعتقادی مطرح در فرهنگ اسلامی است گفت: از دیدگاه توحیدی، اصل عدالت یکی از اصول دین است و بر این اساس عدل حتی توحید هم تفسیر می‌شود. بر اساس توحید می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که ما یگانه خدایی را می‌بینیم که باید عادل باشد. محدوده عدل را می‌توان در نبوت، معاد و بسیاری از معارف اعتقادی تبیین و تشریح کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایازی گفت: «اصل کرامت انسان»،«حق انتخاب، اختیار و آزادی انسان» و «اصول اخلاقی» در کنار یکدیگر می‌توانند مکمل عدالت باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط