دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۱
ورود «نغمه چکاوک» به بازار موسیقی

کتاب «نغمه چکاوک» با گردآوری و پژوهش زری سادات‌موسوی منتشر شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «نغمه چکاوک» در 335 صفحه شامل 329 عنوان مانند «ردیف عبدالله دوامی»، «ردیف شهنازی»، «ردیف میرزا حسینقلی»، «ردیف میرزا عبدالله»، «آذربایجانی»، «آشوراوند»، «آواز کوچه باغی»، «ابول»، «ابولچپ» و «ابوعطا» می‌شود. 

زری سادات موسوی در مقدمه کتاب خود نوشته است: «این مجموعه برگرفته از آخرین نسخه‌های چاپی فرهنگ‌نامه‌های معتبر مانند لغت‌نامه دهخدا، فرهنگ عمید، فرهنگ فارسی معین، فرهنگ بزرگ سخن و واژه‌نامه موسیقی ایران زمین و همچنین بخش خلاصه شده‌ای از هفت دستگاه و پنج آواز با گوشه‌های اصلی از کتاب تار و سه تار دوره متوسط استاد حسین علیزاده است. امید است حاصل شش سال تلاش اینجانب با مطالعه این کتاب به نتیجه برسد.»
 
وی در بخش دیگری از همین مقدمه، درباره اهمیت شناخت و توجه به ردیف‌های موسیقی ایرانی نوشته است: «ردیف موسیقی ایرانی ریتمی است که ریشه در فرهنگ و آداب و رسوم اقوام کشور خودمان و نیز کشورهای همسایه دارد که با قدمت صد و پنجاه ساله حفظ شده است. ردیف موسیقی از تم‌ها و ملودی‌هایی تشکیل شده که در ذهن و روح بشر نهفته است و چرخیده و امروزه به شکل علمی‌تر به این مقوله پرداخته شده است.»
 
در بخشی از کتاب با عنوان «مخالف» می‌خوانیم: «مخالف از گوشه‌های مهم دستگاه سه‌گاه است و همان‌طور که در توصیف گوشه شکسته آواز بیات ترک و عراق و آواز افشاری بیان شد، مقامی کاملا متفاوت از مقام درآمد است. هر قدر درآمد سه‌گاه حالتی آرام و نجوا گونه دارد، گوشه مخالف حالتی مخالف‌خوان دارد و فریاد و فغان در آن نهفته است.»
 
بیشتر عنوان‌های این کتاب به همراه خطوط حامل و نت‌های مربوطه به تفصیل تشریح شده‌‌اند. 
 
کتاب «نغمه چکاوک» تالیف، پژوهش و گردآوری زری سادات موسوی در 335 صفحه با شمارگان دو هزار و پانصد جلد از سوی انتشارات سوره مهر وابسته به حوزه هنری به قیمت 13 هزار و چهارصد تومان منتشر شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط