سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
بسیج شدن خیران کتابخوان برای تامین منابع گویای نابینایان

مهدی رییسی، کتابدار بخش نابینایان کتابخانه عمومی ولیعصر(عج) استان اصفهان با پیشنهاد همکاری کتابخوان‌ها برای تبدیل کتاب‌های کاغذی به گویا گفت: وارد شدن گویندگان حرفه‌ای رادیو و تلویزیون و همچنین خیران کتابخوان می‌تواند کمبود منابع گویای نابینایان را در حوزه درسی و غیر درسی برطرف کند./

رییسی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اعلام این مطلب عنوان کرد: مهم‌ترین مشکل نابینایان و کم بینایان در حوزه تامین منابع درسی است و با توجه به افزایش سطح تحصیلات در میان معلولان، به ویژه نابینایان و کم بینایان  در سطح کارشناسی ارشد و دکترا نیاز به تولید کتاب‌های گویا در حوزه‌های درسی و حتی غیر درسی یک ضرورت محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که هزینه گویا کردن کتاب‌های کاغذی و تبدیل آن به فایل‌های صوتی برای نابینایان بسیار زیاد است، اظهار کرد: این‌گروه برای تبدیل یک کتاب دویست صفحه‌ای به فایل‌ صوتی باید 80 تا 100 هزار تومان هزینه کنند، اما مشکل بزرگ، نداشتن گوینده است.

مسوول کمیته مناسب‌سازی بهزیستی استان تهران با اشاره به این‌که فعالیت‌های کمیته مناسب‌سازی بهزیستی فقط در حوزه معابر عمومی شهری تعریف شده‌است، عنوان کرد: متاسفانه دغدغه مسوولان بهزیستی در حوزه معابر عمومی تعریف شده و با وجود درخواست تجهیزات سخت ‌افزاری ازسوی کتابخانه‌های عمومی مانند دستگاه ضبط صدا و وویس رکورد هنوز اداره بهزیستی استان نتوانسته‌است خدماتی را در اختیار این کتابخانه قرار نداده‌است.

کتابدار بخش نابینایان کتابخانه ولیعصر(عج) اصفهان با بیان این‌که متولی تامین منابع نابینایان، کتابخانه‌‌ها و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است، اظهار کرد: بهزیستی بیشتر در حوزه خدمات شهری به معلولان فعال است اما بودجه‌ای برای فعالیت‌های کتابی اداره بهزیستی درنظر نمی‌گیرد. این درحالی است که بر اساس تفاهم‌نامه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اين سازمان، این همکاری متقابل است و بهزیستی موظف است امکانات سخت‌افزاری را در اختیار کتابخانه‌ها قرار دهد و در مقابل نيز خدمات نرم‌افزاری از طریق کتابخانه‌ها ارایه شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی بخش نابینایان کتابخانه ولیعصر(عج) ازسال 1386 عنوان کرد: سازمان بهزیستی برای مناسب‌سازی فضای شهری برای تردد آسان‌تر معلولان طرح مناسب‌سازی فضا را پایه ‌گذاری کرد و با تشکیل این کمیته در فرمانداری این طرح با شناسایی اداره‌ها و سازمان‌های شهر اصفهان دنبال شد.

رییسی با اشاره به عضویت 350 عضو کم بینا و نابینا در کتابخانه عمومی ولیعصر(عج) و اجرای طرح مناسب‌سازی معابر عمومی در چهارصد متری این کتابخانه گفت: این کتابخانه از سراسر کشور عضو نابینا و کم بینا دارد. استان اصفهان در کل کشور متولی طرح تجمیع کتاب‌های گویا برای نابینایان است و کامل‌ترین آرشیو منابع گویا را در کشور دارد.

وی با بیان این‌که کتاب‌های گویای جدیدی برای این کتابخانه ارسال می‌شود و آثار تکراری از مجموعه خارج می‌شوند، اظهار کرد: این کتابخانه به دلیل داشتن دو اتاق اکوستیک ( ضبط صدا) خود تولید کننده کتاب گویا محسوب می‌شود و این مرکز از طریق ارتباط با کتابخانه‌های دیگر منابع جدید را تهیه می‌کند.

رييسي با اشاره به استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، زنجان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، یزد و اصفهان به عنوان استان‌های تولید‌کننده کتاب گویا گفت: کتابخانه عمومي وليعصر(عج)یکی از مجهزترین بخش‌های نابینایان کشور را دارد و صاحب هفت هزار جلد کتاب گويا، کتاب بریل و الکترونیک با مجهز بودن به نرم‌افزار متن‌خوان است که برای هر دو گروه نابینایان و کم بینایان کاربرد دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط