دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۰
دانشجویان تاریخ «ایران بین دو کودتا» را بخوانند

کتاب «ایران بین دو کودتا» تالیف داریوش رحمانیان گزارشی کوتاه و مختصر از وضع ایران از انقراض قاجاریه تا کودتای 28 مرداد ارایه می‌دهد. این کتاب برای دانشجویان رشته تاریخ تدوین شده‌است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «ایران بین دو کودتا»(تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران از انقراض قاجاریه تا کودتای 28 مردادماه) تالیف داریوش رحمانیان، استاد تاریخ دانشگاه تهران از سوی گروه پژوهشی تاریخ مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی سازمان مطالعه و تدوین کتاب‌های علوم انسانی دانشگاه‌ها(سمت) برای دانشجویان رشته تاریخ در مقطع کارشناسی تهیه شده‌است.

این کتاب، گزارشی کوتاه از تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایران از کودتای سوم اسفندماه 1299 و برآمدن رضاخان تا جنبش ملی شدن نفت و کودتای 28 مردادماه 1332 ارایه داده و مهم‌ترین منابع و مطالعات مربوط به هر دوره را معرفی کرده‌است.

هشت فصل کتاب مباحث «چرایی و چگونگی وقوع کودتای 3 اسفند 1299 و نتایج و آثار آن تا پادشاهی رضاخان و استقرار سلطنت پهلوی»، «اقدامات و برنامه‌های نوسازی دوره سلطنت رضاشاه و تحولات فکری و ادبی و هنری آن دوره»، «مناسبات سیاسی ایران با دولت‌های خارجی در دوره رضاشاه»، «جنگ دوم جهانی  و نقش و جایگاه ایران در آن»، «چگونگی سقوط رضاشاه و دیگر پیامدهای اشغال ایران به وسیله متفقین»، «تحولات ایران در دهه 20 شمسی و رفت‌وآمد پی‌درپی دولت‌ها»، «بحران آذربایجان و کردستان و مساله نفت شمال» و «چگونگی پیدایش جنبش ملی شدن صنعت نفت ایران و سرانجام آن تا سقوط دولت ملی مصدق با کودتای 28 مرداد» را شرح داده‌اند.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده‌است: «بازیگران صحنه تاریخ معاصر پرشمارند و درباره نقش و اثر آنان در رویدادهای گوناگون داوری‌های مختلف و گاه متناقض صورت گرفته و می‌گیرد. صاحب این قلم نمی‌تواند مدعی شود که درباره اشخاص و رویدادهای تاریخی خالی از عواطف و احساسات انسانی است و یا اینکه عواطف و احساسات خود را به کلی در نگارش تاریخ به یک سو نهاده‌است؛ اما می‌تواند با اطمینان بگوید که همه تلاش خود را به کار برده‌است تا از جاده انصاف و اعتدال بیرون نشود. تاریخ را انسان‌ها درباره انسان‌ها می‌نویسند نه فرشته‌ها و دیوها درباره فرشته‌ها و دیوها. اگرچه نمی‌توان منکر شد که گاه کسانی از دیوها بدتر و از فرشته‌ها بهتر می‌شوند، اما ما در تاریخ بیشتر با آدم‌های معمولی و کمتر با استثناها سروکار داریم. بنابراین بهتر است به ناروا از کسی دیو یا فرشته نسازیم.»

مولف کتاب، دو دهه درس‌های رشته تاریخ قاجار و تاریخ معاصر ایران را پس از مشروطه  در سطوح مختلف در دانشگاه تدریس کرده و این کتاب برپایه درس‌گفتارهایی است که در کلاس‌ تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایران در فاصله میان دو کودتا از اسفندماه 1299 تا مردادماه 1332 تدریس شده و گزارشی کوتاه، ساده و همراه با کتابشناسی منابع و اسناد در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

چاپ نخست «ایران بین دو کودتا» (تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران از انقراض قاجاریه تا کودتای 28 مرداد) تالیف داریوش رحمانیان در 500 صفحه و قیمت 9 هزار و 500 تومان از سوی سازمان مطالعه و تدوين کتاب‌های علوم انسانی دانشگاه‌ها(سمت) در دسترس علاقه‌مندان و دانشجویان تاریخ قرار گرفته‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها