دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۰
مستند نوشتم تا مخاطب دچار گسست ذهن نشود

نویسنده کتاب «روزشمار حماسه کربلا» گفت: سعی کردم همه کتاب‌هایی را که در زمینه تاریخ و مقتل‌نویسی نوشته شده‌اند، مطالعه کنم و سپس دست به نگارش کتابی علمی و مستند بزنم که پیوستگی داشته باشد و مخاطب دچار گسست ذهن نشود.-

محمدسجاد سعادت‌خواه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: در حوزه عاشورا و مقتل‌نویسی تالیفات متعددی انجام شده‌اند ولی مشکل اساسی در نحوه زبان ارایه این مطالب است. کتاب‌های این حوزه کمتر برای مخاطبان عام و نسل جوان و نوجوان نوشته شده‌اند و اغلب با زبان‌ پیچیده و مشکل به نگارش درآمده‌اند.
 
وی مخاطبان این اثر را عامه مردم و نوجوانان دانست و ادامه داد: بر اساس نیاز جوانان و نوجوانان برای شناخت هرچه بیشتر وقایع عاشورا و سوال‌هایی که در این زمینه از من می کردند، متوجه کمبود مقتل‌نویسی‌هایی شدم که در عین علمی بودن، به زبان روان هم نوشته شده و برای نسل نوجوان و عامه ما قابل فهم و مفید باشند. 

سعادت‌خواه با اشاره به مقتل‌های معتبر افزود: ترجمه مقتل‌هایی مانند نفس المهموم که مقتل کاملی است و مرور محدث قمی بر نقل بزرگان از این واقعه را شامل می‌شود، مخاطب عام را گیج می‌کند. همین موضوع مرا بر آن داشت تا نسبت به نگارش این کتاب اقدام کنم. 

این مدرس حوزه و دانشگاه درباره نحوه نگارش کتابش بیان کرد: از آن‌جایی که در مقتل‌نویسی اختلاف نقل وجود دارد، سعی کردم به این اختلافات دامن نزنم و از روایات و منابعی استفاده کنم که کمتر محل مناقشه باشد و جامع‌ترین نقل‌ها را بنویسم. از این نظر هم موفق شده‌ام مخاطب عام و نوجوانان را جذب کنم.
 
وی درباره دیگر ویژگی‌های کتاب بیان کرد:  بحث‌های ریز تاریخی و شخصیت‌پردازی‌ها نپرداخته‌ام و تمرکزم روی مقتل صحیح بوده است. همچنین در این اثر کار تحلیل تاریخی انجام نداده‌ام و تنها بیان قتال یاران امام حسین(ع) و روضه‌خوانی و مداحی‌های صحیح همراه با اعراب‌گذاری را انجام داده‌ام. 

سعادت‌خواه همچنین گفت: در ارایه صحیح محتوای کتاب از تمام منابع شیعه و سنی در زمینه عاشورا استفاده و  مصدر‌هایی را که در مقتل‌نویسی‌های معتبر نوشته شده‌اند، مطالعه کردم و به متنی همه‌فهم رسیدم. 

وی درباره هدف مطلوبی که از مطالعه این کتاب حاصل می‌شود، اظهار کرد: با مطالعه کتاب، سیر حرکتی محرم از اول تا دهم برای مخاطب روشن و ابهامات واقعه عاشورا برطرف می‌شود. همچنین مخاطب درک می‌کند که امام حسین(ع) تا آخرین لحظه قصد قتال و جنگ نداشتند. به نظر من، درک صحیح از تاریخ با برطرف شدن ابهامات تاریخی حاصل می‌شود.

نویسنده کتاب «روزشمار حماسه کربلا» درباره انتقادات وارد به این اثر گفت: اگر مخاطب بداند این کتاب برای چه گروهی نوشته شده است جلو انتقادات گرفته می شود ولی اگر با نگاه علمی به کتاب نگاه شود، انتقادات زیادی به آن وارد خواهد شد. بنابراین، معتقدم که این اثر به یقین به چاپ‌های بعدی و ویرایش‌های لازم می‌رسد چون اشتباهات چاپی و اغلاط زیادی هم دارد!

کتاب روزشمار حماسه کربلا با شمارگان سه هزار نسخه، در 198 صفحه، و به بهای 50 هزار ریال از سوی انتشارات گلستان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط