شنبه ۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۵
ترسیم راز ماندگاری کتاب الهی در «اعجاز بیانی قرآن»

کتاب «اعجاز بیانی قرآن» به قلم «عایشه عبدالرحمن بنت الشاطی» با ترجمه حسین صابری تلاش می‌کند با بیان این‌که جلوه مهم اعجاز قرآن مطرح شدن آن در برابر همه نسل‌ها است، به بیان نظریه‌های مختلف درباره اعجاز قرآن بپردازد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نویسنده کتاب «اعجاز بیانی قرآن» در سه گفتار با بیان موضوعاتی مانند «معجزه»، «جدل و مبارزه‌جویی و نمایش اعجاز»،«وجوه اعجاز و بیان قرآنی»، «علمای بلاغت»، «نظریه‌ای در اعجاز بیانی و اسلوب‌های قرآنی» و «راز نهفته در چگونگی تعبیر» به شرح مساله اعجاز در قرآن با استفاده از نظریات دانشمندان و متفکران این حوزه پرداخته است.

نویسنده در گفتار نخست کتاب موضوعاتی نظیر «معجزه»، «اعجاز و تحدی قرآنی»، «وجوه اعجاز» و «بیان قرآن و تلاش‌های علمای بلاغت در زمینه پرده برداشتن از اعجاز قرآن و وجوه آن» را مورد بحث قرار می‌دهد و نظریه اعجاز بیان و بلاغت را برمی‌گزیند و آن را تقویت می‌کند. وی در گفتار دوم در سه بخش با استفاده از «حروف مقطعه»، «الفاظ واژه‌ها» و «اسالیب قرآنی» نظریه خود را تعقیب می‌کند و در گفتار سوم دو موضوع «ابن ازرق» و «تفسیر ابن عباس» را نقد و بررسی می‌کند.

یکی از ویژگی‌های بارز کتاب این است که با استفاده از نظریات گوناگون افراد مختلف درباره اعجاز بیانی قرآن، تلاش می‌کند تا اعجاز بیانی قرآن از دیدگاه متفکران و دانشمندان این حوزه بررسی کند. به عنوان مثال، نویسنده معتقد است که :«محور اندیشه و نظریه "جرجانی" مبتنی بر اعجاز در نظم است و ممکن است با جنبه‌هایی از نظریه ما در مورد اعجاز بیانی اشتراک و هماهنگی داشته باشد، هر چند ما صرف نظر از این اشتراک در برخی از جنبه‌ در درک محتوا و مفاد نهایی این مساله، ترسیم ابعاد و شیوه‌ استدلال و راه اثبات آن با وی اختلاف نظر داریم. علمای بلاغت در اعصار گذشته با پرداختن به مباحثی بلاغی که جدای از مساله معجزه قرآن مطرح می‌شده از بخث اعجاز جا مانده‌اند، زیرا به عقیده آن‌ها تنها همان علوم بلاغت دلایل اعجاز و راه فهم آن بود و نیاز به چیز دیگری وجود نداشته است.»

در بررسی نظریات مربوط به اعجاز بیانی قرآن «حروف مقطعه و راز نهفته در حروف» برای کشف اعجاز بیانی و کلامی قرآن از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. در این کتاب نیز نویسنده آرا و نظریان افرادی را که به حروف مقطعه و راز آن در اعجاز قرآن اشاره داشته‌اند، مطرح کرده است. 

بر اساس مطالب کتاب «گروهی خود را این همه رنج و تلاش خسته کننده که در هیچ یک از آراء مطرح شده در این زمینه به پایان نمی‌رسد آسوده کرده و نظریه‌ای را برگزیده‌اند که در همه حروف مقطعه عمومیت دارد، به عقیده این گروه این حروف اسراری از علم مکنون الهی هستند، چنان‌که ابوبکر صدیق معتقد است:در کتاب خدا سری است و سر خداوند در قرآن در حروفی است که در آغاز سوره‌ها قرار دارد.» 

چاپ چهارم کتاب «اعجاز بیانی قرآن» با شمارگان 500 نسخه، در 632 صفحه و به بهای 150 هزار ریال از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط