شنبه ۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۳
بررسی تربیت از نگاه قرآن نیاز روز جامعه است

مدیر گروه قرآن و علوم مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم با اعلام این خبر ‌که کتاب‌های «تربیت اخلاقی در قرآن» و «تربیت عقلانی از نگاه قرآن» به زودی منتشر خواهند شد، گفت: با توجه به اهمیت موضوع تربیت و این‌که روانشاسان رشد و پژوهشگران بسیاری به این موضوع توجه دارند این نیاز احساس می‌شد که مساله تربیت از نگاه قرآن و آموزه‌های دینی بررسی شود.-

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی فیروزمهر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: تاکنون کتاب‌های فراوانی با موضوع تربیت اخلاقی با توجه به سیره رسول ‌اکرم(ص) نگاشته شده‌اند اما تربیت از نگاه قرآن، پژوهش جدیدی است که پیش از این انجام نشده بود.
 
وی افزود: کتاب «تربیت عقلانی از نگاه قرآن» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین محمد احسانی انجام و نگارش «تربیت اخلاقی در قرآن» نیز توسط  خودم صورت گرفته است که این آثار مراحل نهایی چاپ و نشر را طی می‌کنند و تا پایان سال جاری منتشر خواهند شد.

این نویسنده و پژوهشگر حوزه دین افزود: قرآن کتابی است که آموزه‌های آن می‌تواند گرهگشای بسیاری از مسایل اجتماعی باشد. در آیات متعددی از قرآن به اخلاق و عقل تاکید فراوان شده است. در کتاب‌های «تربیت اخلاقی در قرآن» و «تربیت عقلانی از نگاه قرآن» آموزه‌های اخلاقی و عقلانی را که در قرآن به آن اشاره شده است، استخراج شده‌اند تا الگویی از رفتار اخلاقی و عقلانی بر مبنای قرآن ارایه شود.

وی عنوان کرد: کتاب «تربیت اخلاقی از نگاه قرآن» روش و اصول تربیت اخلاقی را با نگاه به آیات قرآن بررسی می‌کند و با محور استفاده از روش‌ها، اصول و مبانی عقلانی، به بررسی تربیت عقلانی با نگاهی قرآنی می‌پردازد. 

مدیر گروه قرآن و علوم مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم ادامه داد: در این کتاب مبانی، اصول، روش‌ها، عوامل و مراحل تربیت عقلانی از نظر قرآن بحث و بررسی شده‌اند و نویسنده سعی دارد مباحثی را که درباره تربیت عقلانی از قرآن قابل استفاده است، در این اثر  گردآوری کند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: در پژوهش «تربیت اخلاقی در قرآن» نیز چهار مبنای اصلی تربیت یعنی مبانی معرفت‌شناختی، مبانی هستی‌شناختی، مبانی انسان‌شناختی و مبانی ارزش‌شناختی با نگاه به آیات شریفه قرآن بررسی و اهداف و اصول و روش‌های آن نیز از همین منظر مطرح شده‌اند. این دو کتاب به نوعی تفسیر موضوعی قرآن کریم به شمار می‌روند.

کتاب‌های «تربیت اخلاقی در قرآن» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی فیروزمهر و «تربیت عقلانی از نگاه قرآن» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین محمد احسانی تا پایان سال از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط