سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۸
«نیاز آبی برای آبیاری و محیط زیست» بر پیشخان کتابفروشی‌ها

کتاب «نیاز آبی برای آبیاری و محیط زیست» با هدف بررسی مدیریت منابع آب و به‌ویژه توزیع آب کشاورزی، به قلم شایان شامحمدی و رسول اسدی، برای نخستین‌بار از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این اثر دانشگاهی در 6 فصل، مدیریت توزیع آب کشاورزی، مدیریت نوسانات سطح آب زیرزمینی و کاهش نیاز به زهکشی مصنوعی را بررسی کرده است.

فصل نخست این کتاب، مقدمه‌ای است که در آن به رشد گیاهان و نسبت‌های آبیاری، اشاره شده است.

در فصل دوم کتاب حاضر، موضوع «تبخیر‌-‌تعریق» بررسی شده و به مباحثی درباره توسعه در تئوری و تبخیر از آب آزاد، روش پنمن و همچنین فشار بخار اشباع هوا پرداخته شده است.

«بارندگی موثر» عنوان فصل سوم از این کتاب دانشگاهی است که در چندین بخش به بررسی بارندگی و تاثیر موثر آن در محیط زیست پرداخته است. در این فصل، مولفان با بررسی عوامل موثر بر بارش باران و میانگین بارندگی تجمعی ماهانه، به انواع روش‌های تاثیر‌گذار در بارش باران اشاره کرده‌اند.

«صعود مویینگی» و «نیاز آب آبیاری» موضوعاتی هستند که در فصل‌های چهارم و پنجم کتاب بررسی شده‌اند. مخاطبان در فصل چهارم، با مباحث مرتبط با نوسان سطح آب زیرزمینی، رطوبت خاک و عمق توسعه ریشه آشنا می‌شوند.

مزرعه، سیستم‌های توزیع، انتقال و نیاز آبی نیز موضوعاتی هستند که در فصل پنجم کتاب گنجانده شده است.

در فصل ششم این کتاب، نرم‌افزار CRIWAR به‌عنوان یک ابزار مهم در مدیریت پروژه‌های آبیاری و ارزیابی کارآیی آبیاری و زهکشی با الگوهای مختلف کشت، معرفی شده است. در این فصل، نحوه نصب نرم‌افزار و چگونگی کار با آن برای مخاطبان توضیح داده شده است.

کتاب «نیاز آبی برای آبیاری و محیط زیست» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 200 صفحه، به بهای هفت هزار تومان از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها