چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۴
انتشار «مجاهد بصیر» در پنجمین روز هفته کتاب

موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی پنجمین اثر خود را به مناسبت بیست و یکمین دوره هفته کتاب به نام «مجاهد بصیر(سیری در زندگی و مبارزات شهید محمد منتظری)» اثر راشد جعفرپورکلوری منتشر کرد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، شهید حجت‌الاسلام‌  محمد منتظري از جمله نوادري بود كه تيزبيني و بصيرت او را به شناخت دقيق جريان‌های سياسي ضدانقلاب كشانده بود و صدالبته همواره چنين اشخاصي هدفِ بُغض، كينه و عداوت منافقان بوده، هستند و خواهند بود و راهي كه اهل بصيرت برگزيده‌اند لاجرم به ترور شخصيت و دروغ‌پردازي، توهين، هجو و شايعه‌سازي عليه آن‌ها منتهي خواهد شد كه محمد نيز از اين قاعده مستثنا نشد. 

در یکی از روزهای سال 1323 خانواده‌ای ساده در نجف‌آباد متبرک به قدوم کودکی ‌شد که بعدها در شمار ستارگان تاریخ ایران همچنان جاودانه درخشید. نامش محمد بود. در هفت سالگی پا به دبستان گذاشت، اما بعد از دوران ابتدایی تقدیر، سرنوشتش را در حوزه رقم زد. در سال 1342 با آغاز قیام مردمی به رهبری امام خمینی (ره) او نیز با شور نوجوانی قدم در راه مبارزه گذاشت. محمد با نوشتن اعلامیه‌، کارهای مخفیانه‌ای را علیه رژیم شاهنشاهی آغاز کرد. سه سال بعد در سال 1345 در حالی که در حرم حضرت معصومه(س)اعلامیه پخش می‌کرد، دستگیر شد. او با صلابت ایمان، انواع شکنجه‌ها را تحمل کرد، اما لب به سخن نگشود. 

پس از این دستگیری، او همواره تحت تعقیب ساواک بود اما  از مبارزه دست نشست. او چندین بار دیگر دستگیر شد. در زندان، انگلیسی را فرا گرفت و مباحث اقتصاد اسلامی را دنبال می‌کرد. سرانجام در اواخر سال 1347 همراه با اندوخته‌ها و تجربه‌های گرانبها از زندان آزاد شد. زندگی ساده و بی‌آلایشی داشت. او نخستین کُرسیِ درسش را به موضوع «حکومت اسلامی» اختصاص داد. علاوه بر تدریس، کارهای تشکیلاتی انجام می‌داد و با اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و دانشجویان همکاری مستمری داشت. 

شهید محمد منتظری در تابستان سال 1349 به تدریس علم اقتصاد پرداخت و در کنار آن به کشورهای مختلفی از جمله پاکستان، افغانستان، عراق و کشورهای اروپایی مسافرت کرد. در سال 1357 به طور ناشناس به ایران بازگشت و دوباره با تبادل‌نظر با دوستانش به خارج سفر کرد. او در خارج، پیام‌ها و اعلامیه‌ها را ترجمه می‌کرد و پیام انقلاب را به کشورهای مختلف می‌رساند. 

محمد منتظری در دیماه سال 1357 به ایران بازگشت و با شنیدن خبر بازگشت امام خمینی (ره) نقشی سزاوارانه در تدارک مراسم استقبال از ایشان داشت. 

از دیگر اقدام‌های او، تشکیل کمیته انقلاب اسلامی بود؛ تا ضمن حفظ اموال عمومی، جلو خروج اسناد مهم کشور را بگیرد. همچنین نقش عمده‌ای در تشکیل سپاه پاسداران داشت. وی همچنین به عنوان نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی با رأی بالا برگزیده شد. سرانجام مردی که بیشتر عمر خویش را به مبارزه پرداخته بود، هفتم تیرماه 1360 در جمع 72 تن از یاران آسمانی‌اش در دفتر حزب جمهوری اسلامی در 37 سالگی بر اثر انفجار بمب به شهادت رسید. مرقد مطهرش در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) هنوز بوسه‌گاه عاشقانی است که ارادت خود را به این فرزند انقلاب نشان می‌دهند. 

مرکز اسناد انقلاب اسلامی پیش از این در سال 1387 کتابی به نام «شهید محمد منتظری به روایت اسناد ساواک» تدوین شهربانو رجبی و حجت‌الله طاهری را منتشر کرده‌بود. 

چاپ نخست کتاب «مجاهد بصیر» اثر راشد جعفرپورکلوری با شمارگان دو هزار و 500 نسخه، 348 صفحه و به قیمت 80 هزار ریال در قطع پالتوی راهی بازار نشر شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط