چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۷
معرفی «نیوزیلند» در «کتاب سبز» وزارت امور خارجه

«نیوزیلند» به‌همت مرتضی رحمانی‌موحد از مجموعه «کتاب سبز» وزارت امور خارجه منتشر شد. این کتاب جدیدترین اطلاعات را درباره جغرافیا، تاریخ، فرهنگ، اقتصاد، سیاست و سیاست خارجی این کشور در اختیار مخاطب قرار می‌دهد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «نیوزیلند» به کوشش مرتضی رحمانی‌موحد از مجموعه «کتاب سبز» وزارت امور خارجه در هفت فصل در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه تدوین شده‌است. «جغرافیا»، «تاریخ»، «فرهنگ»، «اوضاع اقتصادی»، «ساختار سیاسی»، «سیاست خارجی» و «روابط با جمهوری اسلامی ایران» فصل‌های کتاب را تشکیل می‌دهند.

در معرفی جغرافیای این کشور آمده است: «مجموع مساحت نیوزیلند 268680 کیلومتر مربع است و از این لحاظ تقریبا با ژاپن، ایتالیا و انگلستان برابر است. استرالیا همسایه شمال‌غربی این کشور و فیجی و تونگا همسایه‌های شمالی آن هستند. نیوزیلند به پایتختی ولینگتون، از شمال و شرق و جنوب به اقیانوس آرام جنوبی و از غرب به دریای تاسمان محدود شده‌است. از دیگر جزایر این کشور می‌توان جزیره چتم در 850 کیلومتری شرق شهر کرایست چرچ از جزیره جنوبی، جزیره استیوارت، جزایر آکلند، جزایر بانتی، جزایر آنتی پود، جزایر کرمادک و جزایر کمپل را نام برد. نیوزیلند همچنین بر اراضی راس دیپندنسی واقع در قطب جنوب حاکمیت دارد.» 

نخستین ساکنان نیوزیلند، بومیان شرق «پولی‌نزی» بودند که طی سلسله‌ای از مهاجرت‌ها میان 700 تا دو هزار سال پیش به این سرزمین آمدند. این مهاجران، در طول قرون بعد فرهنگ خاصی پدید آوردند که مائوری نام گرفت. نخسین اروپایی که به این سرزمین رسید «آبل تاسمان» هلندی بود که در سال 1642 با خدمه کشتی‌اش به نیوزیلند آمد اما بومیان، تمام افراد کشتی وی را به قتل رساندند. پس از وی نیز «جیمز کوک» انگلیسی در فاصله سال‌های 1768 تا 1771 به نیوزیلند رسید و توانست در 1769 نقشه تمام ساحل آن را روی کاغذ بیاورد. 

در بخش «آثار مهم تاریخی و باستانی» آمده است: «نیوزیلند نخستین کشور جهان است که وزارتی را به نام وزارت گردشگری در دولت ایجاد کرد و این وزارتخانه از همان نخستین سال فعالیت خود در سال 1901 نقش مهمی در جذب جهانگردان ایفا کرده‌است. از این رو امروزه صنعت توریسم بزرگترین صنعت  نیوزیلند به حساب می‌آید و سالانه دو میلیون نفر برای گردشگری به نیوزیلند می‌آیند.» 

نظام حکومتی نیوزیلند، پادشاهی پارلمانی و چارچوب کلی آن برمبنای سیستم وست‌مینستر پایه‌گذاری شده، اما تغییرات بسیاری داشته‌است. رییس دولت، ملکه الیزابت دوم به‌شمار می‌رود. با این‌حال دولت را نخست‌وزیر با همراهی کابینه‌اش اداره می‌کند. این کابینه از میان نمایندگان مجلس و با رای مردم انتخاب می‌شود.

نخستین دیدار و گفت‌وگوی رسمی مقامات ایران و نیوزیلند در سال 1352 میان نخست‌وزیر وقت نیوزیلند و وزیر امور خارجه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام گرفت و در دیماه همان سال روابط سیاسی دو کشور برقرار شد. پس از تعطیلی سفارت نیوزیلند در یکم اسفندماه 1357، بار دیگر نیوزیلند روابط خود را با ایران در فروردین‌ماه 1358 از سر گرفت. 

چاپ نخست «نیوزیلند» به‌همت مرتضی رحمانی‌موحد در 127 صفحه و قیمت چهارهزار و 400 تومان از سوی اداره نشر وزارت امور خارجه راهی بازار کتاب شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها