جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۸
«فرهنگ سنتی چین» در بازار کتاب

«فرهنگ سنتی چین» به‌همت «چانگ چی‌جی» با ترجمه علی‌محمد سابقی به پیشینه فرهنگی چین از گذشته تاکنون پرداخته است و آن‌چه مخاطب در آشنایی با فرهنگ دیرینه و سنت‌های بومی این سرزمین نیاز دارد در اختیارش قرار می‌دهد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «فرهنگ سنتی چین» با ترجمه علی‌محمد سابقی در 11 فصل به‌قلم 13 نفر از نویسندگان سرشناس چینی و زیرنظر «چانگ چی‌جی» استاد فلسفه و رییس مرکز مطالعات فرهنگی دانشگاه «شین‌هوا» (معتبرترین دانشگاه پکن) تالیف شده‌است. این کتاب نخستین‌بار در سال 2004 منتشر شد. نویسنده در این کتاب شناخت مخاطب از بن‌مایه‌های فرهنگی و فلسفی، روح و شناخت قومی و نژادی این سرزمین، همچنین حیات یکپارچه‌اش در طول امپراتوری‌های متفاوت و تحولات بزرگ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی چین را فراهم می‌کند.

«سرآغاز فرهنگ چینی»، «فلسفه چینی، روح فرهنگ سنتی چین»، «اخلاقیات و انسانیت»، «ادیان برجسته در چین باستان، بودیسم و تائوئیسم»، «آثار تاریخی زیبا و هماهنگ»، «مهد فرهنگ چینی ـ آموزش»، «خوشنویسی و نقاشی چینی»، «طب سنتی و مهارت در حفظ تندرستی»، «فرهنگ غذایی چین»، «معماری قدیمی چینی و فرهنگ سنتی چین» و «چالش‌های پیش روی فرهنگ سنتی چین» فصل‌های کتاب را تشکیل می‌دهند. در پایان فصل‌های کتاب نیز بخش‌هایی با عنوان‌های «نتیجه‌گیری: قرن 21 و فرهنگ سنتی چین» و «سال‌شمار مختصر سلسله‌های چین» آمده است. 

نخستین سلسله چین، شیا (از قرن 21 تا اوایل قرن 17 پیش از میلاد) نام داشت. سلسله‌های شانگ، جو، چین، هان، سه پادشاهی، جین، سلسله‌های جنوبی و شمالی، سلسله سووی، تانگ، پنج سلسله‌ها، سونگ، یوان، مینگ و چینگ امپراتوری‌های چین را تا سال 1911 میلادی تشکیل داده بودند. پس از آن، جمهوری چین تا سال 1949 حکومت کرد و اکنون نیز جمهوری خلق چین از یکم اکتبر 1949 بر این کشور حکمفرمایی می‌کند.

در بخشی از فصل نخست آمده‌است: «یاندی و هوانگدی (امپراتور زرد) نخستین پدران فرهنگی بنیانگذار ملت چین در دوران افسانه‌ها به‌شمار می‌آیند. هر دو از رهبران قبیله در مناطق فلات خاک رسی غرب بودند. هوانگدی 5 هزار سال قبل و یاندی 500 سال پیش از آن به سر می‌برده‌اند. یاندی اغلب معروف به توسعه‌دهنده کشاورزی ابتدایی است. وی به نام شِن نونگ نیز مشهور است.» 

در این کتاب، همچنین به ویژگی‌های فرهنگی داروهای چینی پرداخته شده و «اصول نظری و طبقه‌بندی در طب سنتی چین و توسعه داروشناسی چینی»، «مکتب طب سنتی چین و مکاتب سنتی چین و مکاتب مهارت‌های حفظ تندرستی»، «ویژگی‌های فرهنگی داروهای چینی» و «فرضیه حفظ تندرستی در دوران اولیه کنفوسیوسیسم» را شرح داده‌است.

در بخش دیگری از کتاب نوشته شده است: «واژه اژدها همراه با پیدایش ملت و فرهنگ چین پدید آمده‌است. اسناد و مدارک باستانی زیادی این موضوع را تایید می‌کنند. گروهی از آثار باستانی کشف شده، از جمله اشیای یشمی، سفالی و طرح‌های ساخته شده از صدف‌های حلزونی متعلق به 4000-6000 سال پیش به‌دست آمده‌است که با تصویر اژدها تزیین شده است.»

پژوهشگران نویسنده کتاب معتقدند برخلاف آن‌چه مورخان غربی درباره فلسفه چین می‌گویند و آن را متکی به اخلاق سیاسی می‌دانند، این فرهنگ زاییده فلسفه طبیعت است و از ابتدا تا انتها دو خط فکری اصلی همراه فرهنگ چینی است، نخست آیین کنفوسیوسی و دیگری طریقت تائویی.

چاپ نخست «فرهنگ سنتی چین» به کوشش «چانگ چی‌جی» با ترجمه علی‌محمد سابقی در 440 صفحه، شمارگان یکهزار نسخه و قیمت 17 هزار تومان از سوی موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی در دسترس علاقه‌مندان به فرهنگ شرق، به‌ویژه چین قرار گرفته‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها