چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۱
«حیوانات قربانی در ایلام باستان» را در کتاب جست‌وجو کنید

«حیوانات قربانی در ایلام باستان» به‌همت شاهین ماهیار به بررسی نقوش برجسته، مُهرها و آثار مهر در چغازنبیل، هفت‌تپه و شوش می‌پردازد. این کتاب دریچه‌ای به افکار ایلامیان درباره قربانی کردن حیوانات به روی پژوهشگران باز کرده است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «حیوانات قربانی در ایلام باستان» (نقوش برجسته، مهرها و آثار مهر در چغازنبیل، هفت‌تپه و شوش) تالیف شاهین ماهیار در 6 فصل با عنوان‌های «کلیات»، «نقوش قربانی در صخره‌ها»، «نقوش قربانی در مُهرها و آثار مهر»، «جمع‌بندی و ضمیمه»، «تصاویر» و «منابع» تلاش می‌کند تا گونه‌های جانوری که در مراسم قربانی ایلامیان برای خدایان استفاده می‌شدند، شناسایی کند.

در پیشگفتار کتاب آمده‌است: «در دوران قدیم‌تر در حدود اوایل هزاره دوم ق.م در آثار شوش و در نیمه دوم هزاره دوم ق.م تا اوایل هزاره نخست ق.م جلوه‌هایی از این مراسم را در مهرهای استوانه‌ای و آثار مهر به جای مانده در شهرهای چغازنبیل و هفت‌تپه می‌توان یافت. بررسی این آثار تمدنی نشان داد که ابتدا قربانی کردن حیوانات کوچک و کمابیش چهارپایان شکار نظیر قوچ و آهو در برابر خدایان مرسوم بوده‌است.»

فصل نخست کتاب در بخش‌های «تاریخ ایلام»، «مهر»، «نقوش برجسته» و «حیوانات قربانی» منطقه‌های «کول فرخ»، «چغازنبیل»، «هفت‌تپه» و «شوش» را بررسی کرده‌است. فصل دوم نیز به نقش برجسته‌های کول فرخ پرداخته و در پایان این فصل، تحلیلی از این نقوش ارایه می‌کند. در فصل سوم کتاب، اثر مهرهای استوانه‌ای هزاره دوم قبل از میلاد و قرن 13 پیش از میلاد در مناطق شوش، هفت‌تپه و چغازنبیل بررسی و تحلیل شده‌اند.

در بخشی از تحلیل آماری کتاب نوشته شده است: «در آیین مهرپرستی که در بین اقوام قدیم ایرانی رایج بوده است، مِهر یا میترا خدای روشنایی شمرده می‌شود. البته بعدها این آیین در آسیای صغیر و ایتالیای امروزی نیز رسوخ پیدا کرد. پیروان آن معتقدند که مهر در شب یلدا در غاری از برخورد دو سنگ زاده شد. اورمزد آنگاه به میترا پیام داد تا گاوی را قربانی کند. لذا در این آیین، قربانی کردن گاو از مهم‌ترین مناسک دینی به‌شمار می‌رفته است. با تکیه‌بر تصاویر سنگ‌نگاره‌های ایلام نو در کول فرخ می‌توان اهمیت قربانی کردن گاو را در پهنه جغرافیایی ایران باستان مشاهده کرد.»

چاپ نخست «حیوانات قربانی در ایلام باستان» (نقوش برجسته، مهرها و آثار مهر در چغازنبیل، هفت‌تپه و شوش) تالیف شاهین ماهیار در 131 صفحه، شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه و قیمت 10 هزار تومان از سوی انتشارات جام گل راهی بازار کتاب شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها