دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۹
«کومور» از مجموعه «کتاب سبز» وزارت امور خارجه منتشر شد

«کومور» به‌همت عباس لطیفی از مجموعه «کتاب سبز» وزارت امور خارجه است که به معرفی مجمع‌الجزایر کومور در شرق آفریقا می‌پردازد. این کتاب آگاهی‌هایی از جغرافیا، تاریخ، فرهنگ، اقتصاد و سیاست این کشور را به مخاطب ارایه می‌دهد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «کومور» به کوشش عباس لطیفی از مجموعه «مباحث کشورها و سازمان‌های بین‌المللی» است که به «کتاب سبز» مشهورند. این کتاب‌ها اطلاعاتی از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از لحاظ جغرافیایی، انسانی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی دارند و از سوی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه منتشر می‌شوند.

«کومور» در هفت بخش با عنوان‌های «جغرافیا»، «تاریخ»،‌ «فرهنگ»،‌ «اوضاع اقتصادی»، «ساختار سیاسی»، «سیاست خارجی» و «روابط با جمهوری اسلامی ایران» همراه با منابع به بررسی اتحادیه کومور (در شرق آفریقا) می‌پردازد. این کشور از چهار جزیره اصلی به نام‌های «مورونی»، «آنژوان»،‌ «موهیلی»، «مایوت» و تعدادی جزایر کوچک تشکیل شده و شهر «مورونی» پایتخت آن است.

درباره «جغرافیای سیاسی» کومور در این کتاب آمده است: «به علت آن‌که مجمع‌الجزایر کومور در جنوب شرقی آفریقا در نزدیکی جزیره دیه‌گو گارسیا در اقیانوس هند و بین شمال ماداگاسکار در شرق و شمال موزامبیک در غرب این جزایر (شرق آفریقا) واقع شده‌اند کشتی‌های باری دریایی مجبور هستند با گذر از جزایر اصلی کومور کالاهای خود بین قاره آسیا و آفریقا را مبادله کنند. به این گذرگاه مهم که از جزیره آنژوان، موهیلی و مایوت عبور می‌کند تنگه منطقه‌ای گفته می‌شود.»

در بخش دیگری از کتاب درباره تاریخ کومور نوشته شده است: «اولین ساکنان جزایر کومور، آفریقایی و استرونثویایی بودند که بعد از قرن ششم میلادی با قایق وارد جزیره کومور شدند، اگر چه برخی تحقیقات باستان‌شناسی نشان می‌دهد که ساکنان اولیه جزیره در قرن اول میلادی از منطقه انزوانی بودند. جزایر کومور توسط ساکنینی از سواحل آفریقا، اهالی خلیج فارس (به‌خصوص ایرانی‌ها و شیرازی‌ها)، مالائی‌ها و ماداگاسکاری‌ها پرجمعیت شدند.»

روابط میان ایران و کومور از سال 1355 برقرار شد اما تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی دو کشور دارای نمایندگی سیاسی در کشور طرف مقابل نبودند. در سال 2006 میلادی «احمد عبدالله سامبی»، روحانی و بازرگان که تحصیلات دینی را در ایران، عربستان سعودی و سودان انجام داده بود، رییس جمهوری این کشور شد. در حال حاضر نیز «ایکی لی‌لو دوئینین» رییس جمهوری این کشور آفریقایی را بر عهده دارد. دین رسمی کومور اسلام است.

کتاب «کومور» به کوشش عباس لطیفی در 130 صفحه و به بهای چهار هزار و 500 تومان از سوی اداره نشر وزارت امور خارجه در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی گوهری ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    سلام لطفا نشانی و شماره تلفن آقای عباس لطیفی را مرحمت نمایید تا با ایشان تماس بگیرم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها