دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۰
دیدار با دختران حوا و پسران آدم به انتخاب محسن سلیمانی

دو مجموعه طنز با نام‌های «شوخی‌های دختران حوا» و «شوخی‌های پسران آدم» با گزینش، ویرایش و ترجمه محسن سلیمانی منتشر شد. سلیمانی در این‌باره گفت که سعی داشته تا با برشمردن زمینه برخی شوخی‌ها در این کتاب،‌ درباره موضوعات بعضی اختلاف‌ها میان دو جنس در اجتماع و محیط خانوادگی نوعی آگاه‌سازی انجام دهد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سلیمانی این دو کتاب را شامل شوخی‌هایی معرفی کرد که آقایان و خانم‌ها در جوامع مختلف درباره هم بیان می‌کنند. وی افزود: در مقدمه کتاب گفته‌ام که اختلاف بین دو جنس در اجتماع و محیط خانوادگی ممکن است سبب تنش شود. به همین دلیل تصمیم گرفتم همه شوخی‌ها را در کتاب جمع کنم و به هر دو جنس نشان دهم که حساسیت‌های جنس مخالفشان چیست. در واقع افراد می‌توانند با شوخی و خنده این حساسیت‌ها را رد کنند و آرامش بیشتری داشته باشند.

وی که پژوهش‌های مختلفی را در حوزه طنز در ادبیات انجام داده‌است عنوان کرد: تصور اولیه‌ام این بود که خانم‌ها نسبت به آقایان کمتر شوخی می‌کنند، اما جمع‌آوری این مطالب نشان داد که این‌گونه نیست و استعداد طنزنویسی در دو جنس تفاوت زیادی با هم ندارد.

سلیمانی ادامه داد: برای نگارش این کتاب خودم را محدود به هیچ منبعی نکردم و مطالب آن شامل ترجمه، جمع‌آوری طنزنوشته‌ها و حتی تولید شوخی‌هاست. با این حال کوشیدم از وارد کردن شوخی‌‌های مستهجن و شوخی‌های نژادی و تحقیرآمیز بپرهیزم.

در توضیح پشت جلد کتاب «شوخی‌های دختران حوا» آمده‌است: «در این کتاب بیشتر شوخی‌هایی آمده است که خانم‌ها درباره آقایان ساخته‌اند. چون به نظر گردآورنده بهتر است آقایان به جای این‌که با جنس مخالفشان دایم دعوا کنند یا سرش غر بزنند، با شوخی و خنده از نوع احساس‌ها، عقده‌های روحی، خواست‌ها، آرزوها، حساسیت‌ها و تصورات جنس مقابل‌شان آگاه شوند. البته ارزش همه شوخی‌های کتاب یکسان نیست، برخی از این‌ها یک مقاله حرف دارند ولی برخی هم فقط برای عوض کردن روحیه و کم کردن تنش‌های تاریخی دو جنس در این کتاب آمده‌اند.» 

«شوخی‌های دختران حوا» در 216 صفحه و «شوخی‌های پسران آدم» در 207 صفحه و هر یک از این کتاب‌ها با شمارگان 500 نسخه و قیمت 9 هزار و 500 تومان از سوی نشر قطره منتشر شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط