دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲
انتشار نامه‌ای که از مواجهه اسلام با صهیونیسم می‌گوید

«نامه سرگشاده به نخبگان اروپا» نوشته محمدصالح هرماسی با ترجمه مسعود فکری از سوی انتشارات بین‌المللی الهدی منتشر شد. این کتاب در موضوع رفتارشناسی جهان اسلام در مواجهه با صهیونیسم نوشته شده است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، هنگامی که آدمی حجم فراوان ستم اروپایی ـ آمریکایی به مسلمانان را در طول قرن‌ها می‌بیند، نمی‌تواند نگاهی ناخرسند به موضع‌گیری غرب نسبت به مسایل عربی و اسلامی نداشته باشد. 

این کتاب به زمینه‌های پیدایش صهیونیزم، رژیم صهیونیستی و نقش غرب در پیدایش این رژیم پرداخته و رفتار غرب را در دوران مدرنیسم  با جوامع اسلامی نقد و بررسی کرده‌است.

نویسنده در پیشگفتار با تاکید بر این‌که دایره تجاوزگری غرب بسیار گسترده‌تر از اشغال و جنگ نظامی است، موضع‌‌گیری نسبت به صهیونیسم را هسته اصلی اختلاف میان عرب‌ها و مسلمانان با غرب دانسته و نوشته‌است: «غرب، عرب‌ها را تهدیدکننده‌ منافع خود می‌پندارد و اسرائیل را دژ مقابل آنان برای دفاع از این منافع به حساب می‌آورد، در حالی که عرب‌ها، اسرائیل را دشمن نژاد خود دانسته که غرب آن را پدید آورده‌است و پیوسته او را پشتیبانی کرده و با ابزار‌های نیرومندی آن را تقویت می‌کند.» 

دکتر هرماسی که از جمله اندیشمندان مصری است، کشور‌های عربی را سرسپرده و وابسته به دولت‌‌های غربی خوانده‌است که امکان تهدید منافع غرب را ندارند.

«نامه‌ سرگشاده به فرهیختگان اروپا» شش بخش اصلی با عنوان‌های اروپا و مصیبت فلسطین؛ یهودیان در جامعه‌ عربی ـ اسلامی، مسوولیت اروپا در تولید قضیه‌ اسراییل، مسوولیت اروپا درباره غصب فلسطین و چهره‌ دیگر مدرنیسم غربی دارد. 

پدیدآوردن مساله‌ یهود، تبعیض و ظلم به یهود در اروپا، نازیسم و ستم به یهودیان، صهیونیسم‌سازی مدرنیسم و جهان‌بودگی مدرنیسم از جمله مباحثی‌ هستند که مخاطبان کتاب با آن آشنا می‌شوند.

نخستین چاپ کتاب «نامه‌ سرگشاده به فرهیختگان اروپا» را موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات الهدی به سفارش مرکز مطالعات فرهنگی ـ بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شمارگان هزار نسخه در 136 صفحه، به قیمت 10 هزار تومان منتشر کرده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها