دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۴
«شگردهای خبرنویسی» بازچاپ شد

چاپ دوم کتاب «شگردهای خبرنویسی» تالیف حسن قربانی از سوی انتشارات سروش به چاپ دوم رسید. نویسنده این اثر واکنش‌های مختلف افراد به یک خبر واحد منتشر شده در رسانه‌های مختلف را بررسی کرده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی انتشارات سروش، خبرنویسی مفهومی پیچیده و پنهان در عناصر کلاسیک خبرنویسی است که شناسایی و درک آن نیازمند تجربه و آگاهی است. در دنیای امروز نویسندگان خبر در شرایط عملیات روانی از این مفهوم پیچیده به گونه‌ای استفاده می‌کنند که بتوانند بدون آن‌که مخاطب از نیت واقعی آنان آگاه شود بر ذهن او تاثیر بگذارند. 

همین مفهوم پیچیده در ظاهر به شکل یک خبر عادی جلوه می‌کند اما از درون خود مفاهیمی را به ذهن مخاطب منتقل می‌کند که موجب می‌شود او نسبت به آن‌چه نویسنده می‌خواهد، واکنش مثبت نشان دهد. امروزه تعداد زیادی تکنیک و شیوه خبرنویسی مورد استفاده رسانه‌های ارتباطی است که مخاطبان را در دام شیوه‌های جذب مخاطب وسایل ارتباط جمعی گرفتار می‌کند. 

این اثر بررسی تکنیک‌های مختلف خبرنویسی است و تعداد زیادی از شگردهای خبرنویسی که جنبه عمومی‌تر و کاربردی‌تر دارند، معرفی می‌کند و معایب و محاسن آن‌ها را مورد نقد قرار می‌دهد. نویسنده این کتاب چگونگی نگارش، دسته‌بندی و چینش اطلاعات، شیوه‌های انتشار اخبار و عوامل موثر در واکنش افراد نسبت به خبری خاص را معرفی می‌کند. 

در این کتاب شگردهایی خواهید یافت درباره پنهان‌سازی منبع خبر، برجسته‌سازی، خبرهای مقایسه‌ای، خبرهای تحلیلی، انتشار تکذیبیه‌ها، ایجاد شک، یادآوری هدفمند، برانگیختن عواطف، تکرار و تایید در خبر، محک زدن، سکوت، انحراف، کنایه در خبر، تحریف در خبر، کلی‌بافی، اغراق، خبر مشکوک، خبر دروغین، تظاهر به بی‌طرفی در پخش خبر، ایجاد دشمن فرضی، جاسازی اطلاعات شخصی در خبر واقعی، اهانت، افترا، زهرگیری و زهرافزایی، شهدگیری و شهدافزایی، آگهی‌ها، اعتمادسازی، حذف بخشی از خبر برای ایجاد شایعه و بسیاری نکات و شگردهای مثبت و منفی دیگر که با شناخت آن‌ها گلوگاه‌های خبرنویسی را می‌توان شناخت. 

کتاب «شگردهای خبرنویسی» تالیف حسن قربانی در 275 صفحه، با شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه و بهای 9 هزار تومان از سوی انتشارات سروش به چاپ دوم رسیده و در اختیار علاقه‌مندان خبرنگار و دانشجویان ارتباطات و خبرنگاری قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها