دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۱
بررسی مبانی نظری و فكری طالبان در یک کتاب

«طالبان؛ خاستگاه و مبانی فکری» تالیف مازيار كريمی حاجی‌خادمی از سوی گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، این كتاب به بررسی مبانی نظری و فكری  طالبان در افغانستان می‌پردازد. 

محتوای این پژوهش در چهار بخش تنظيم شده‌است. بخش نخست ضمن ارایه مطالبی در آشنايی اوليه با طالبان به انديشه سياسی، رهبری و تشكيلات طالبان می‌پردازد. در این بخش علل داخلی و خارجی روی كار آمدن طالبان و عقايد و سياست‌های آن‌ها در عرصه دين، فرهنگ و اقتصاد عنوان شده است.

بخش دوم، ضمن بيان سير تاريخی مبانی  انديشه طالبان، به نقد و بررسی مبانی  انديشه آن‌ها می‌پردازد. بخش بعدی به گروه‌ها و جريان‌های سياسی، سياسی ـ مذهبی و تحولات اجتماعی موثر در تفكر طالبان اشاره دارد كه با حمايت‌های مادی و معنوي خود از مدارس دينی طالبان كه در واقع منشا اصلی پيدايش مبانی فكری طالبان بودند؛ اين جنبش را به مسير دلخواه هدايت کردند. همچنين در اين بخش به تاثير سياسی و اجتماعی پديده جهانی‌شدن(گلوباليزم) در انديشه طالبان اشاره شده است. آخرین بخش کتاب به تاثيرپذيری تفكر طالبان از نظام فكری و اجتماعی قوميت پشتون اختصاص دارد.

مولف برای نيل به اهداف پژوهش، مبانی فكری طالبان را در سه حوزه كلام، سياست و قوميت پشتون بررسی کرده تا تاثيرگذاری هر حوزه در شكل‌گيری تفكر اين گروه مشخص شود. 

كتاب «طالبان؛ خاستگاه و مبانی فکری» را سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با شمارگان دو هزار نسخه در 230 صفحه رقعی، به قیمت 9 هزار تومان منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها