یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
بررسی نقش وجودی امام علی(ع) در «قطره‌ای از دریا»

مولف مجموعه «قطره‌ای از دریا» با بیان این‌که دانش ما قطره‌ای فقط از دریای بی‌کران ابعاد وجودی و شخصیتی امام علی(ع) است، گفت: در مجموعه 10 جلدی «قطره‌ای از دریا» کوشیده‌ام نقش وجودی امام علی(ع) در هستی را بررسی کنم.-

محمد خیاط زنجانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: در این مجموعه 10 جلدی 110 نکته از بزرگان و علمای سراسر دنیا و ادیان گوناگون درباره امام علی(ع) را آورده‌ام. در واقع، در این مجموعه حقیقت وجودی امیرالمومنین(ع) ملاک قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که در کتاب «قطره‌ای از دریا» کمتر ابعاد رفتاری حضرت علی(ع) پرداخته‌، زیرا محور اصلی کتاب درباره وجود امام نخست شیعیان است، ادامه داد: محتوای این اثر برگرفته از منابع دست‌ اول ادیان غیر از اسلام و آثار شاعرانی مانند مولوی و حافظ و عالمانی نظیر ملاصدرا و ابن‌سیناست.

مولف کتاب «کلیدهایی در شرح فلسفی و عرفانی دعای مطالعه» زبان نگارشی مجموعه 10 جلدی قطره‌ای از دریا را ساده و روان دانست و گفت: کوشیده‌ام در نگارش این کتاب از ادبیات ساده بهره ببرم اما در نقل متون بزرگان، اصل امانتداری را حفظ کرده‌ام. بنابراین، ممکن است برای درک برخی مطالب به داشتن دانش فلسفه عرفانی نیاز باشد.

وی در پاسخ به این سوال که «اکنون نگارش مجموعه قطره‌ای از دریا در چه مرحله‌ای قرار دارد؟» عنوان کرد: نگارش و تدوین نخستین جلد این مجموعه به پایان رسیده است و سایر جلدهای آن در مرحله جمع‌آوری اطلاعات و طبقه‌بندی منطقی قرار دارند.

خیاط زنجانی با بیان این‌که مخاطبان کتاب قطره‌ای از دریا علاقه‌مندان به این حوزه‌اند، اظهار کرد: مدتی است نخستین جلد این مجموعه را به یک ناشر سپرده‌ام اما به دلیل مشکلات مالی و گرانی کاغذ، این اثر هنوز روانه بازار کتاب نشده است. بنابراین، امکان دارد با ناشر دیگری برای تولید این کتاب مذاکره کنم.

وی افزود: تاکنون درباره امام علی(ع) اقدامات زیادی انجام شده و کتاب‌های متنوعی روانه بازار نشر شده‌اند اما نباید با تکیه بر دانش و علم اندکمان بیندیشیم که همه کارها و تحقیقات درباره این امام بزرگوار به پایان رسیده است و ضرورتی به تحقیق درباره ایشان وجود ندارد، چون دانش و پژوهش‌های ما درباره ایشان به اندازه قطره‌ای از دریاست. پس ضرورت دارد از دریچه علوم مختلف زوایای وجودی و شخصیتی امیرالمومنین(ع) را بررسی کنیم.

این محقق حوزه دین یادآور شد: با وجود نگارش آثار دینی متعدد درباره امام علی(ع) هنوز خیلی مباحث دست‌نخورده باقی مانده‌اند. همچنین اهل تسنن و حتی غیرمسلمانان در برخی موضوعات درباره امام علی(ع) و ولایت قلم زده‌اند که هنوز شیعیان به آن‌ها نپرداخته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط