شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵
فلسفه اجتماعی هنر از دریچه نگاه دکارت و ملاصدرا

کتاب «فلسفه اجتماعی هنر در اندیشه دکارت و ملاصدرا» با هدف بررسی دیدگاه این دو فیلسوف در مقوله هنر از سوی سازمان انتشارات جهاددانشگاهی منتشر شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، فلسفه هنر به ‌طور طبیعی به بررسی پرسش‌های فلسفی در بنیاد هنر می‌پردازد و تلاش می‌‌کند در این حیطه به هستی‌شناسی بپردازد.

بر اساس مطالب کتاب، «در این قلمرو تنها از رویکرد و ابزار فلسفی استفاده می‌شود و نه فقط موضوعاتی که بنیان فلسفه محض است. اگرچه ممکن است  این رویکرد پای موضوعات فلسفه محض را نیز به میان بکشد، اما این حضور کارکردی بالعرض دارد، نه بالذات. همچنین در تعریف از فلسفه هنر تنوع زیادی وجود دارد، اما می‌توان آن را مبتنی بر پیش‌‌فرض‌های مختلفی دانست.»

کتاب فلسفه اجتماعی هنر در اندیشه دکارت و ملاصدرا از سه فصل شامل «از چیستی‌شناسی تا هستی‌شناسی هنر»،‌«فلسفه اجتماعی از منظر دکارت و ملاصدرا»، و «فلسفه اجتماعی هنر صدرایی» تشکیل شده است.

در هریک از فصل‌های این کتاب، مطالب متعددی درباره فلسفه هنر از دیدگاه اندیشمندان غربی و نگاه صدرایی به مقوله هنر ارایه شده است که از جمله این مباحث می‌توان به فلسفه هنر «پیشا دکارتی»، فلسفه هنر دکارتی،‌ فلسفه هنر «پیشا صدرایی»، ‌فلسفه هنر صدرایی،‌حرکت اشتدادی وجود و تجرد ادراکات بشری اشاره کرد.

فلسفه اجتماعی هنر از نگاه دکارت، خلاقیت ذهنی در برابر الهام، نبوغ نفسانی در برابر منشائیت متعالی،‌ سنت‌شکنی، بدعت و نوآوری،‌ بنیادهای فلسفی صدرالمتالهین،‌ ملاصدرا و هنر، جنبش‌های هنری پیشامدرن، جنبش‌های هنری دوران مدرن،‌ شیوه‌گرایی، ‌باروک، کلاسیسم، روکوکو، نئوکلاسیسم، رمانتیسیسم، استاکیسم، دیوارنگاری، تصویر و شعر و همچنین هایپررئالیسم اشاره کرد.

کتاب «فلسفه اجتماعی هنر در اندیشه دکارت و ملاصدرا»‌ نوشته محمد آقاسی با شمارگان یک هزار نسخه، در 246 صفحه و به قیمت 70 هزار ریال به‌تازگی نخستین چاپ خود را از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی تجربه کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط