چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰
جایگاه معنوی والای عید قربان در منابع مکتوب روایی

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار، محقق و نویسنده حوزه تاریخ اسلام با اشاره به بیان فضایل عید قربان در منابع مکتوب روایی، گفت: عید قربان به‌ عنوان عید بندگی در منابع دینی ما جایگاه معنوی والایی دارد.-

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره جایگاه عید قربان و روایاتی که در این باره در منابع مکتوب دینی وجود دارد، اظهار کرد:‌ در مفاتیح‌الجنان، مبسوط به فضایل روز عید قربان اشاره شده و اعمال این عید بزرگ از ابعاد مختلف بیان و بررسی شده است.

وی همچنین به جایگاه و مقام حضرت ابراهیم(ع) ‌اشاره کرد و افزود: در میان پیامبران اولوالعزم ابراهیم(ع) از مقام ویژه‌ای برخودار بود، چراکه او مقام امامت را نیز داشت و بر اساس روایات، از پیامبرانی بود که بسیار مورد امتحان پروردگار قرار گرفت و شاید به همین دلیل است که از پس این امتحانات برآمد.

رهدار افزود: در روایات آمده است زمانی که حضرت ابراهیم(ع) می‌خواست اسماعیل را ذبح کند، وحی آمد که از تو قبول کردیم و ذبیح‌الله کسی دیگر است و فرزند نبی آخرالزمان است که اشاره‌ای به امام حسین(ع) بود.

این محقق در ادامه گفت: این نشان می‌دهد که در راه قرب به خدا باید از مسیر عاشق‌کش عبور کرد تا رسیدن به مدارج متعالی میسر شود و این امر درباره پیامبر اعظم(ص) مصداق داشت.

رییس موسسه فتوح اندیشه قم گفت: اگر بلایی برای انبیاء و ائمه(ع) فرو فرستاده می‌شود، به‌علت ظرفیت بالای آنان است که می‌توانند این مصایب را تحمل کنند. ضمن آن‌که میان این مصایب و به اصطلاح بلا با عرفان تقارب وجود دارد.

نویسنده کتاب «غرب‌شناسی علمای شیعه» ادامه داد: از حضرت علی(ع) روایتی است که مردم در برابر مصیبت‌ها چهار دسته‌اند. دسته اول عده‌ای که وقتی مصیبت به آن‌ها برسد، جزع می‌کنند و دسته دوم افرادی‌اند که در برابر این مصیبت صبر می‌کنند. دسته سوم کسانی که شکر می‌کنند و دسته چهارم افرادی که بلا را طلب می‌کنند. اهل بیت(ع) از دسته چهارم بودند. از این نظر، انبیاء و ائمه اطهار(ع) همواره از سوی خداوند در آزمایش‌های مختلفی قرار گرفته‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رهدار با بیان این‌که «عید قربان حکمت‌های مختلفی دارد که ما از آن‌ها بی‌خبریم» اظهار کرد: بسیاری از مسایل تا آخرالزمان برای بشر کشف نمی‌شود. بنابراین با توجه به این‌که انسان قادر به درک قواعد نظام حسن خداوند به‌طول کامل نیست، ظاهر اعمال نیز پذیرفته می شود و دارای اجر است  و این موضوع به‌ فراوانی در منابع مکتوبی روایی ما نیز بیان شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط