یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۱
کتاب «‌ریاضیات زیبا» به چاپ دوم رسید

کتاب «‌ریاضیات زیبا (جان‌نش، نظریه بازی‌ها و جست‌وجوی رمز طبیعت)» نوشته «تام سیگفرید» با ترجمه مهدی صادقی به همت نشر نی به چاپ دوم رسید.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «‌ریاضیات زیبا» عنوان اثری از «تام سیگفرید» است. این کتاب نظریه بازی را در حوزه اقتصاد تشریح می‌کند. سه فصل نخست کتاب با عنوان‌‌های «دست اسمیت: جست‌و‌جوی رمز طبیعت»، «بازی‌های فون نویمان: منشا نظریه بازی‌ها» و استراتژی‌های اسمیت: تکامل» شناخته می‌شود. مهم‌ترین مباحث این سه فصل شامل منطق و اخلاقیات، هجوم باز‌ی‌ها به علم اقتصاد و بلوغ نظریه بازی‌ها است.

«نوع دوستی و مشارکت»، «رویای فروید: بازی‌ها و مغز»، «راه حل سلدون: نظریه بازی‌ها، فرهنگ و طبیعت انسان»، «آمار کتله و مولکول‌های مکسون: آمار جامعه آمار وفیزیک» عنوان‌‌های بعدی کتاب را تشکیل می‌دهند. از موضوع‌های این فصل‌ها می‌توان به خویشاوندی و مشارکت، علم اقتصاد اعصاب انسان، مقایسه فرهنگ‌ها و جنون شبکه اشاره کرد.

چهار فصل پایانی کتاب با عنوان‌های «پیوند‌های بیکن: شبکه‌ها، جامعه و بازی‌ها»، «دیدگاه آسیموف: روان تاریخ یا فیزیک اجتماعی»، «سکه مایر: سرگرمی کوانتومی و بازی‌ها»، «شرط‌بندی پاسکال: بازی‌ها احتمالات اطلاعات و جهل» شناخته می‌شوند.

نویسنده در بخشی از کتاب آورده است: «از اتم‌ها و مولکول‌ها گرفته تا جانداران و انسان و از فرد تا اجتماع، همه در جست‌و‌جوی یک چیز هستند: حداکثر منفعت. این منفعت از رسیدن به حداقل سطح انرژی برآورده شدن یک نیاز عاطفی، موتور محرکه جهان بی‌جان و زنده است.»

مولف، علاوه بر آن‌که نشان می‌دهد چگونه نظریه بازی‌ها می‌تواند مدلی برای پیشگویی رفتار عامل‌ها در حوزه‌های مختلف مورد مطالعه باشد، کوشیده است به شیوه‌ای زیبا یکپارچگی و ارتباط علوم مختلف با هم و تکامل به هم پیوسته و تاثیر متقابل آن‌ها بر یکدیگر را بررسی کند.

چاپ دوم کتاب «‌ریاضیات زیبا» در 312 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه و با قیمت 12 هزار تومان از سوی نشر نی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها