چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۱
ولایتی: باید از شخصیت ابن سینا برای وحدت مسلمانان استفاده شود

جلسه 149 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، امروز چهارشنبه (17 مهر‌ماه) به ریاست دکتر علی‌اکبر ولایتی در محل دبیرخانه این شورا تشکیل شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه و در ادامه دستور جلسات قبل پیرامون برگزاری گرامیداشت هزارمین سالگرد تالیف کتاب قانون ابوعلی‌سینا، گزارشی از روند انتشار یک نسخه ممتاز در شان این شخصیت بزرگ، ارایه شد. 

در این گزارش، با توجه به تحقیقات انجام شده در مورد نسخه‌های موجود از کتاب قانون به تلاش‌های صورت گرفته در مورد ثبت این اثر در فهرست حافظه جهانی نیز اشاره شد. در ادامه جلسه نیز، رییس دانشگاه علوم‌پزشکی همدان به‌عنوان میزبان این همایش، گزارشی درباره فعالیت‌های انجام شده در این زمینه ارایه داد. 

ارایه گزارش دومین همایش معماری و شهرسازی اسلامی
دستور دیگر این جلسه، ارایه گزارش دومین همایش معماری و شهرسازی اسلامی با موضوع نظریه و کاربرد معماری اسلامی در دنیای معاصر بود که این همایش چندی پیش با همکاری کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران و دانشگاه هنر اسلامی تبریز، در این شهر برگزار شده بود. 

پیگیری موضوع موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران
بحث پیرامون موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، دیگر موضوع محوری این جلسه بود که معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این مورد توضیحاتی بیان کرد. اعضا پس از این گزارش به مواردی مانند نقش موزه‌های علم و فناوری در کشف روش تحقیق و معرفت‌‌شناسی علم اشاره کردند. 

بهره‌گیری از شخصیت جهانی ابن سینا برای وحدت مسلمین 
در پایان جلسه، دکتر علی‌اکبر ولایتی، در جمع‌بندی مباحث طرح شده گفت: در مورد برگزاری همایش پیرامون شخصیت ابن سینا، باید به‌دنبال استفاده از این شخصیت جهانی برای وحدت بین مسلمین باشیم. 

وی افزود: ما تلاش داریم تا برای شرکت‌کنندگان در همایش ابن‌سینا، امتیازات علمی در نظر گرفته شود. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه اظهار کرد: هدف اصلی از فعالیت موزه علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، معرفی هرچه بیشتر نقش دانشمندان مسلمان در نظریه‌پردازی و تکامل علم تجربی و فناوری در جهان است. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در تاریخ‌نگاری علمی غربی‌ها همواره خود را منشا همه علوم معرفی کرده‌اند که این خلاف واقع است. 

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در پایان گفت: رصد‌خانه سمرقند ازبکستان که توسط غیاث‌الدین جمشید کاشانی و به تقلید از رصدخانه مراغه ساخته شد، به‌صورتی فاخر بازسازی شده و هنگامی‌که وارد این موزه می‌شویم در فضای قرن هشتم قرار می‌گیریم، ولی در مورد بازسازی رصدخانه مراغه که توسط خواجه نصیرالدین توسی ساخته شده است، هنوز اقدام شایسته‌ای صورت نگرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها