پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰
گفت‌وگوی فیلسوف و معلم کتاب شد

مبانی فلسفه تعلیم و تربیت در قالب گفتاری فرضی، در جدیدترین کتاب خسرو باقری‌( مدرس دانشگاه تهران) با عنوان «گفت‌وگوی فیلسوف و معلم» بیان شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب ابتدا در قالب دو صفحه به صورت مقدمه‌ای بر مجموعه مقالات دومین همایش ملی انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران نوشته شده بود که هدف از نگارش آن، جلب توجه معلم به دیدگاه‌های موجود در فلسفه تعلیم و تربیت ذکر شده است.

دکتر خسرو باقری، مدرس دانشگاه تهران درباره این کتاب می‌گوید: «در اندیشه آن بودم که این ضرورت را به‌صورت مبسوط به نگارش در آورم اما دشواری مفاهیم و اصطلاح‌های فلسفه تعلیم و تربیت مانع از آن می‌شد که بتوانم به این قصد جامه عمل بپوشانم. همچنین اعتقاد به ضرورت انکارناپذیر این کار، از سویی و قبول دشواری زبان آن از سوی دیگر، مرا به این نتیجه رساند که راهی آسان‌تر برای تحقیق بیابم و سرانجام این راه را در انتخاب نوع گفت‌وگو (دیالوگ) پیدا کردم.»

 کتاب گفت‌وگوی فیلسوف و معلم در شش فصل با عنوان‌های «چرا فلسفه؟»، «فلسفه و فیلسوفان»، «نظر و عمل»، «فلسفه و تعلی و تربیت»، «چرا و چگونه تحلیل کنیم؟» و‌ «تعلیم و تربیت: بومی یا جهانی» تنظیم شده است.

در گفت‌وگوی نخست این کتاب ضرورت توجه معلم به فلسفه به اختصار بازکاوی شده و آنگاه در گفت‌وگوی دوم چیستی فلسفه با تفصیل بیشتری به بحث گذاشته است. 

در گفت‌وگوی سوم رابطه نظر و عمل در کانون توجه قرار گرفته تا مراوده میان فیلسوف که در این سوی نظر و معلم که در آن سوی عمل ایستاده است، بیان شود.

همچنین پس از تمهید مقدمات مهم در سه فصل نخست، در گفت‌وگوی چهارم به مناسبات میان فلسفه و تعلیم و تربیت و نحوه تناظری که مسایل و مباحث این دوحوزه می‌توانند با یکدیگر داشته باشند، پرداخته می‌شود.

در فصل پنجم این کتاب تلاش بر آن است که معلم با فیلسوفان تحلیلی تعلیم و تربیت ملاقات و گفت‌وگو کند و کالبدشکافی آنان درباره مفاهیم تعلیم و تربیت را از نزدیک ببیند. همچنین در فصل ششم بومی یا جهانی بودن تعلیم و تربیت مورد بحث قرار گرفته است. در این فصل معلم با چکیده‌ای از اندیشه‌های فیلسوفان مدرن و پسامدرن مواجه می‌شود تا بتواند جهان‌گرایی گروه نخست و بوم‌گرایی گروه دوم را در بوته آزمون بگذارد.

کتاب گفت‌وگوی فیلسوف و معلم با شمارگان دو هزار نسخه، در 114صفحه و به بهای 40 هزار ریال از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط