پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰
یاوران انسان برای رسیدن به معرفت دینی

حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، نویسنده حوزه دین گفت: برای رسیدن به معرفت دینی باید راه‌های مختلفی را طی کرد. عقل، وحی، شهود قلبی، حجت ظاهری، حجت باطنی و تجربه راه‌هایی هستند که انسان را برای رسیدن به معرفت دینی کمک می‌کنند.-

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر  نصیری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عقل را نخستین راه دستیابی به معرفت دینی دانست و گفت: از راه تفکر، تعقل و ادراک انسانی می‌توان بسیاری از مسایل و دغدغه‌های انسانی را حل کرد. این عقل می‌تواند عقل منبعی یا مصباحی باشد که از درون آن بتوان به آموزه‌های دینی دست پیدا کرد و چراغی باشد که به وسیله آن بتوان گزاره‌های ذکرشده در متون دینی را رمزگشایی کرد.

نویسنده کتاب «هنر و زیبایی‌شناسی از منظر قرآن» انسان را دارای اختیار دانست و عنوان کرد: عقل انسان وسیله‌ای برای دستیابی به اختیار است. علاوه بر اختیار، خداوند برای انسان‌ها دو حجت قرار داده است. نخست حجت ظاهری که ائمه معصوم(ع) هستند و حجت باطنی که همان «عقل» انسانی است و در واقع، ابزاری برای پی‌بردن به بسیاری از شگفتی‌های جهان محسوب می‌شود.

مدیر موسسه معارف وحی و خرد دومین راه دستیابی به معرفت دینی را «وحی» دانست و اظهار کرد: یکی از مرتبه‌های وحی، وحی جامع است که درقرآن تجلی یافته که هم لفظ و هم محتوای آن متعلق به ذات خداوند است.

وی افزود: از ديگر مرتبه های وحی، وحی بيانی است به معنای وحی‌هایی که به صورت غیر قرآنی به رسول اکرم(ص) و اهل بیت(ع) نازل شده‌اند. مرحله ديگر از وحي كه به آن «تحليف» هم گفته می‌شود، بیانگر گفت‌وگوی فرشتگان با اهل بيت(ع) و اعلام و ابلاغ بخشی از آموزه‌های دينی به صورت وحی غير رسمی است. وحی قرآنی، بیانی و تحلیفی مراتبی از وحی است که تنها به پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار (ع) اختصاص دارد.

نویسنده کتاب «اباحه گری، آفت دینداری» با اشاره به تاکید قرآن بر شهود و معرفت قلبی، شهود را سومین راه رسیدن به معرفت دینی دانست و گفت: بزرگان دین همواره به دستیابی به معرفت دینی از راه شهود تاکید کرده‌اند. انسان اگر در مسیر تقوا و دیانت گام بردارد، به معارف الهی دست پیدا خواهد کرد. به بیان دیگر، می‌توان ادعا کرد که سیر و سلوک در عالم معنوی حجاب‌های نفسانی را از میان انسان و خداوند برمی‌دارد و انسان را به سمت ملکوتی که خداوند نوید آن را داده است، هدایت می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر نصیری تجربه انسان را آخرین و مهم‌ترین راه کسب معرفت دینی دانست و گفت: در طول زندگی می‌توان با تکیه بر تجربیات معارف والایی را کسب کرد. دین برای دستیابی معرفت در زندگی دنیوی بر علم و تجربه تاکید کرده است.

وی یادآور شد: در مجموع می‌توان به این نتیجه رسید که انسان هر‌اندازه واقع بینانه‌تر با مفاهیم دینی مواجه شود، فهم، برداشت و دریافت او بیشتر خواهد شد. برای رسیدن به معرفتی الهی باید از همه راه‌ها به یک اندازه بهره برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها