یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰
مطالعه هزار نکته باریکتر از مو در «درنگستان»

کتاب درنگستان به قلم حجت‌‌الاسلام والمسلمین سید کاظم ارفع با عنوان فرعی «هزار نکته باریکتر از مو اینجاست» هزار نکته اخلاقی و اجتماعی را از زندگی ائمه اطهار(ع) و رسول الله(ص) بیان می‌کند. چاپ دوم این کتاب به زودی از سوی انتشارات پیام عدالت منتشر خواهد شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب به مباحثی مانند اخلاق، ادبیات، ادیان و فرق، اقتصاد، تاریخ و عبرت‌ها، جامعه‌شناسی، روانشناسی، شخصیت‌شناسی، حقوق، علوم تربیتی، عرفان، سیاست، سیره علما ربانی و اصول و عقاید و آموزه‌های انبیا و ائمه اطهار(ع) پرداخته است. 

«درنگستان» با نثری ساده و روان هر نکته‌ای را داستان‌گونه بیان می‌کند. این کتاب شبیه به کتاب «کشکول» شیخ بهایی است و با توجه به این‌که در کشکول همه نوع جنس از پول، سکه و غذا ریخته می‌شود، نامگذاری کشکول برای کتاب کنایه‌ای است برای آثاری که انسجام موضوعی ندارند و دربردارنده مطالب متنوع و متفاوتند.

این کتاب شامل هزار نکته در موضوعات مختلف است که باید با درنگ و حوصله خوانده شوند. نویسنده درمقدمه کتاب آورده است: «نام کتاب را مثل پیشینیان کشکول نگذاشتم، در عین حالی که کشکول‌وار نوشته شده. درنگستان را با این هدف که مخاطبان بر تمامی نکته‌ها قدری تامل و درنگ کنند تا در این رهگذر به ژرفای نکته‌ها بیشتر پی ببرند، انتخاب کرده‌ام.»

در نکته 267 با عنوان «نخستین بیعتی که در تاریخ اسلام ثبت شده» می‌خوانیم: «اولین بیعتی که در تاریخ اسلام ثبت شده بیعت رسول‌الله(ص) است که در آن با علی‌ابن ابیطالب(ع) بیعت نموده و او را به خلافت و جانشینی خویش تعیین نمود و به نام "بیعت عشیره" معروف است. امیرالمومنین علی(ع) می‌فرماید رسول خدا خطاب به اقوام و عشیره خود فرمودندچه کسی با من بیعت می‌کند تا برادر و یا رفیق من و ولی شما بعد از من باشد؟ علی(ع) فرمود من با این‌که عمرم از دیگران کمتر و سیزده سال بیشتر نداشتم عرض کردم ای رسول خدا من وزیر و دستیار تو خواهم بود. پس آن حضرت با دست خود گردن مرا گرفت و گفت: این است آن‌که برادر من و وصی و خلیفه من در بین شما خواهد بود هر چه او می‌گوید بشنوید و اطاعت کنید . پس آن قوم برخاستند در حالی که می‌خندیدند و به ابوطالب می‌گفتند: به تو امر می‌کند از علی(ع) حرف بشنوی و مطیع او باشی.» 

چاپ اول کتاب «درنگستان» با شمارگان دو هراز و 500 نسخه در 779 صفحه و به بهای 195 هزار ریال از سوی انتشارات پیام عدالت منتشر شده است. چاپ دوم این کتاب نیز به زودی روانه بازار نشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط