سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۹
«تکمله فقه سیاسی» آیت‌الله عمید زنجانی ردای کتاب بر تن کرد

«تکمله فقه سیاسی؛ مباحثی پیرامون امر به معروف و نهی از منکر» تالیف آیت‌الله عباسعلی عمید زنجانی(ره) منتشر شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نظام‌های سیاسی، اقتصادی، تربیتی، حقوقی و... که از فقه سیاسی به دست می‌آیند می‌توانند زمینه‌ساز تحولات جامعه باشند. مهم آن است که حرکت جامعه بر اساس چارچوب ارزشی و متکی بر اصل عزت اسلامی باشد. فقه سیاسی ظرفیت و توانمندی آن را دارد تا از صرف تولید احکام فردی بیرون آید و مهندسی اجتماعی را به دقت بررسی کند.

با مطالعه مقدمه کتاب در می‌یابیم، فقه راستین و اجتهاد فقهی در زندگی پویا و تحول‌پذیر که فقه و فقها را در برابر پدیده‌های جدید قرار می‌دهد، امری لازم و در ارتباط با محیط بیرونی است که از فقه هم تاثیر می‌پذیرد و متقابلا بر آن تاثیر می‌گذارد. در این نگاه است که فقه دیگر ساکن و راکد نیست بلکه از پوسته درونی خود خارج می‌شود و جامعه را متوجه خود می‌کند.

چنان‌که در ابتدای کتاب عنوان شده است، مجتهد نباید منتظر باشد تا از او سوال کنند، بلکه باید خود جامعه دینی را از آرای خود بهره‌مند کند. در این نوع نگرش، فقیه، اسیر جریان‌های سیاسی زودگذر جامعه نمی‌شود، بلکه کلان می‌نگرد و ضمن آینده‌نگری، فراجناحی عمل می‌کند و آنچه را به مصلحت اسلام و مسلمانان است، مدنظر قرار می‌دهد.

آیت‌الله عمید زنجانی در این اثر به تفصیل درباره مبحث امر به معروف و نهی از منکر بحث کرده است. آرای وی در چهار فصل با عنوان‌های کلیات و تعاریف، ساز و کارها و روش‌های اجرایی، احکام امر به معروف و نهی از منکر و بعد حکومتی فریضه مباحث متعددی، نظم یافته‌اند. 

در بخشی از این کتاب آمده است: «اگر معلمان اولیه بشر را که شیوه زندگی کردن با عرف‌ها، معروف‌ها، آرای محموده و حکمت عملی را به انسان‌ها آموختند، انبیای الهی و کتاب‌های آسمانی بدانیم، نه تنها به تسلسل تاریخی پاسخ داده‌ایم، بلکه مشکل کسانی که بر سر امکان استنتاج حکمت عملی از حکمت نظری غوغای فلسفی به راه انداخته‌اند نیر حل نموده(کرده) و به نزاع بی‌پایان فلسفی در این زمینه پایان بخشیده‌ایم. ریشه بخش عمده معروف‌ها، رفتار و سیره عقلا، آرای محموده، فضایل اخلاقی و سنت‌های پسندیده اجتماعی، تعالیم انبیا و مضامین ماندگار کتب آسمانی آن‌ها می‌باشد(است)...(ص 19)»

انتشارات خرسندی نخستین چاپ کتاب «تکمله فقه سیاسی؛ مباحثی پیرامون امر به معروف و نهی از منکر» را با شمارگان 500نسخه در 208 صفحه، به قیمت 11 هزار تومان منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها