دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۲
عبدالله انوار از تاریخ طهران می‌گوید

سید عبدالله انوار، تهران‌شناس و تاریخ‌نگار معاصر، درباره تاریخ طهران قدیم به‌ویژه شمیرانات چهارشنبه (17 مهرماه) در خانه فرهنگ و کتابخانه دکتر عظیمی سخنرانی می‌کند. انوار در کتاب «طهران قدیم» دوره‌های تاریخی پیدایش تهران را در قالب خاطرات شرح داده است.-

مدیر خانه فرهنگ و کتابخانه دکتر عظیمی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: چهار کارگاه علمی با سخنرانی استاد سید عبدالله انوار، تاریخ‌نگار معاصر و تهران‌شناس با هدف آشنایی با جریان‌ها و تاریخ پیدایش تهران با عنوان «بلد منطقه» از چهارشنبه (17 مهرماه) در خانه فرهنگ و کتابخانه دکتر عظیمی برپا خواهد شد. 

محسن سلیمانی‌فاخر افزود: استاد انوار به‌عنوان مرجع تاریخ شفاهی تهران به‌شمار می‌رود که در چهار جلسه درباره تاریخ تهران به‌ویژه شمیرانات سخن می‌گوید. آشنایی با تاریخ پیدایش شهر تهران از دوران باستان تا معاصر، آشنایی با ادارات مدنی شهر تهران بعد از مشروطیت، معرفی مشاهیر علمی، سیاسی، فرهنگی تهران، آشنایی با وجه‌تسمیه خیابان‌ها و محله‌های شهر و آشنایی با بازار و بازارچه‌های تهران از سرفصل‌هایی است که در این جلسه‌ها معرفی و بررسی می‌شوند.

وی افزود: انوار پیش از این نوشته‌هایی درباره باغ‌های تهران در کتابی با عنوان «طهران قدیم» همراه با افرادی چون سیمین بهبهانی، سيما كوبان، محمدعلی سپانلو، عمران صلاحی، محمدعلی جمالزاده و دیگران به‌چاپ رسانده و پیش از این نیز در سخنرانی‌هایی به «باغ‌های تهران: باغ نگارستان» پرداخته است. 

سید عبدالله انوار، متولد 1303، مترجم و نسخه‌شناس پیشکسوت شرح و ترجمه کتاب‌های بسیاری را انجام داده است. علاوه‌بر آن وی نسخه‌پژوه، فهرست‌نویس، ریاضیدان و متخصص متون کهن ریاضی نیز هست. انوار بیش از ۲۰ سال رییس بخش نسخ خطی کتابخانه ملی ایران بود و در طول دوران کاری خود حدود ۱۰ جلد فهرست نسخه‌های خطی به فارسی و عربی را تدوین کرد.
 
وی یکی از حروف (مجلدات) لغت‌نامه دهخدا را تدوین کرده، همچنین شرح و ترجمه ۲۲ جلد کتاب «شفای بوعلی‌سینا» را تدوین کرده که تاکنون منتشر نشده است، «شرح اشارات» خواجه نصیر، «متافیزیک ارسطو»، «جستارهای فلسفی ویتگنشتاین» و تصحیح «تاریخ جهانگشای نادری» از آثار باارزش این استاد به‌شمار می‌روند.
 
دوره‌های آشنایی با تاریخ پیدایش تهران با عنوان «بلد منطقه» از چهارشنبه (17 مهرماه) ساعت 17 در خانه فرهنگ و کتابخانه دکتر عظیمی به نشانی میدان قدس، جنب شهرداری، کوی مهنا یک برگزار می‌شود و ورود برای تمامی علاقه‌مندان آزاد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها