دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۸
نگاهی به منزلگاه‌های سیر روشنفکری در ایران

«صورت‌بندی روشنفکری در جمهوری اسلامی ایران» اثر مسعود پورفرد از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب حاضر نتیجه تلاش دکتر پورفرد، در گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی است که به موضوع روشنفکری در جمهوری اسلامی ایران اختصاص دارد. 

مضامین اثر در چهار فصل نظم یافته‌اند. بخش تمهیدات نظری(فصل نخست) به بررسی گونه‌های مختلف صورت‌بندی روشنفکری در ایران، بر مبنای نوع رابطه حکومت و مردم، بر اساس دوره‌های تاریخی، نسل و مدرن می‌پردازد. این بخش بر نقش دین بر اساس پارادایم فکری و اندیشه‌ای، تیپ‌شناسی و صورت‌بندی، تحت تاثیر تحولات انقلاب اسلامی تاکید دارد و دیدگاه مخالفان و موافقان روشنفکری دینی را تبیین می‌کند. 

در فصل بعدی با عنوان «صورت‌بندی روشنفکری» سنتی اندیشی دینی و غیردینی در جمهوری اسلامی بررسی شده است. 

فصل سوم صورت‌بندی روشنفکری تجددگرای دینی را در قالب چهار گفتمان با نام‌های گفتمان فلسفه تحلیلی و هرمنوتیک، گفتمان ملی ـ مذهبی‌ها، گفتمان تکنوکرات‌ها و فن سالاران و گفتمان نوشریعتی‌ها ارایه می‌کند. 

فصل پایانی به صورت‌بندی روشنفکری مجدد در جمهوری اسلامی اختصاص دارد. مولف در این بخش به نقش سیدجمال الدین اسدآبادی، میرزا محمدحسین نائینی و امام خمینی(ره) به عنوان پرچم‌دار روشنفکری مجدد در ایران می‌پردازد.
 
بررسی و تبیین گفتمان فلسفی ـ سیاسی و نقد ساختارهای دینی شهید مطهری و گفتمان سازمان سیاسی و نقد جامعه‌پذیری سیاسی شهید بهشتی، گفتمان نظام‌وارگی و انسجام منطقی شهید صدر و گفتمان تمدن اسلامی و فقه سیاسی ـ اجتماعی آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه این بخش نقد و بررسی می‌شود. 

نخستین چاپ کتاب «صورت‌بندی روشنفکری در جمهوری اسلامی ایران» را سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با شمارگان هزار نسخه در 328 صفحه رقعی به بهای 17 هزار تومان منتشر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها