پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۲
یادنامه‌ منوچهر آتشی در نوبت دوم چاپ

یادنامه زنده‌یاد منوچهر آتشی با عنوان «مرا تلنگر یادت بس» به کوشش محمد ولی‌زاده، روزنامه‌نگار و پژوهشگر بوشهری از سوی نشر داستان‌سرا تجدید چاپ شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «مرا تلنگر یادت بس» عنوان یادنامه‌‌ای از زنده‌یاد منوچهر آتشی، شاعر، مترجم، منتقد ادبی و روزنامه‌نگار متولد 1312 در شهرستان دشستان استان بوشهر است که آبان‌ سال 1384 زندگی را به‌ درود گفته است.
 
کتاب «مرا تلنگر یادت بس» شامل سه فصل است. فصل نخست به شناخت منوچهر آتشی اختصاص دارد و زندگی خودنوشت این شاعر را شامل می‌شود. علاوه بر آن کتاب‌شناسی آتشی همراه با مقدمه‌ای از نویسنده درباره مرحوم آتشی و چگونگی تدوین این اثر ارایه شده است.
 
در فصل دوم نقدهایی درباره هر یک از کتاب‌های آتشی از نخستین کتاب او با عنوان «آهنگ دیگر» (1339) تا آخرین کتابش با عنوان «بازگشت به درون سنگ» آمده است. به‌ طور کلی 14 نقد درباره 14 دفتر شعر آتشی در این کتاب آمده‌اند و پس از هر نقد چند نمونه شعر از آثار این شاعر برای آشنایی بیشتر مخاطب با زبان شعری این شاعر ارایه شده است.

نادر نادرپور، محمدعلی سپانلو، محمد مختاری، کامیار عابدی، حافظ موسوی، بهزاد خواجات، هادی خورشاهیان، علیرضا بهنام و فرشید فرهمند‌نیا برخی شاعران و صاحب‌نظرانی هستند که نقدهای آنان درباره شعر آتشی در این کتاب ارایه شده ‌است.
 
فصل سوم به یاد منوچهر آتشی تدوین شده و تمامی یادداشت‌های این بخش پس از مرگ وی اختصاص دارد. برخی از این یادداشت‌ها به قلم عنایت سمیعی، عمران صلاحی، سيمين دانشور، بهاء‌الدین خرمشاهی، جواد مجابی، ضیاء موحد و کیومرث منشی‌زاده نوشته شده‌اند.

محمدعلی سپانلو، نوذر پرنگ، هوشنگ چالنگی، رضا سیدحسینی، علی باباچاهی، کیوان نریمانی، بهمن صالحی، م. موید، ولی‌الله درودیان، مسعود احمدی، شمس لنگرودی، فیروزه میزانی، رضا عامری، محمدباقر کلاهی‌اهری، مصطفی فخرایی و ابوالقاسم ایرانی از دیگر نویسندگان و شاعرانی هستند که شعرها یا یادداشت‌های آنان درباره آتشی در این کتاب آمده است.
 
محمد ولی‌زاده متولد 1353 شهرستان جم استان بوشهر است. وی دبیر سرویس ادب و هنر در روزنامه اعتماد ملی و سردبیر مجله ادبی و هنری «عصر پنجشنبه» بوده است.

از ولی‌زاده کتاب‌هایی مانند «آوازهای چاپ اول» و «حتای مرگ» از سوی نشر نیم‌نگاه، «عیار نقد در آینه»، «اصلا به فکرغیبت پروانه‌ها مباش»، «چه میهمانان بی‌دردسری هستند مردگان» توسط نشر داستان‌سرا و «تاج سرکرانه» از سوی نشر آیینه جنوب منتشر شده است.
 
یادنامه منوچهر آتشی با عنوان «مرا تلنگر یادت بس» در 340 صفحه و شمارگان یک‌هزار جلد از سوی نشر داستان‌سرا واقع در شهرستان شیراز به قیمت 12 هزار تومان تجدید چاپ شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط