چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۳
عقل‌های چند سانتی‌متری و زبان‌های چند کیلومتری!

پنجمین نشست از سلسه جلسات «ادبیات جهانی انسان در نهج‌البلاغه و قرآن» با حضور جمعی از کارشناسان و علاقه‌مندان کلام وحی در سالن اجتماعات مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری برگزار شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، ابوالقاسم حسینجانی، شاعر و پژوهشگر نهج‌البلاغه و قرآن در این جلسه با اشاره به سوره «والعصر» به تعریف و تبیین این سوره پرداخت و گفت: در این سوره بلافاصله پس از «والعصر» سخن از انسان به میان می‌آید که این انسان در زیان و خسران است. 

وی سوره والعصر را یک معادله نوآفرینانه از سوی خداوند دانست که می‌خواهد جهان را با فرمول‌بندی تعریف و تبیین کند و با اشاره به حکمت شماره 71 نهج‌البلاغه گفت: هرچه عقل انسان بیشتر باشد، زبان و گفتار وی کوتاه‌تر و راست‌تر خواهد بود و برعکس، عقل‌های چند سانتی‌متری، زبان‌های چند کیلومتری را به همراه خواهند داشت. 

این پژوهشگر گفت: عقل انسان «والعصر» و عصاره و چکیده انسان به شمارمی‌آید. در واقع، عقل انسان است که نتیجه کارهای افراد را نشان می‌دهد.
 
حسینجانی والعصر را عصاره تمام فیزیک جهان معرفی کرد و گفت: هنگامی که با یک نگاهی کلان به قرآن می‌نگریم، می‌بینیم که دین برای خدمت به انسان‌ها آمده است و  درگاه مردمی جهان محسوب می‌شود.

وی در توضیح و تفسیر «ناس» در قرآن کریم گفت: زمانی که خداوند در قرآن کریم کلمه «ناس» را به کار می‌برد، منظورش تمام مردم جهان است و هیچ‌گونه اشاره‌ای به مذاهب و افراد خاص ندارد. 

این قرآن‌پژوه در بخش دیگر سخنانش با اشاره به سوره «الرحمن» مدیریت زمان را وابسته به مدیریت زبان یاد کرد و گفت: زبان تنها شاخصه انسان به شمارمی‌آید و ما می‌بینیم که در سوره «الرحمن» خداوند پس از آفرینش انسان بلافاصله اشاره به زبان و بیان وی کرده است. 

حسینجانی همچنین از تقوا به عنوان متدولوژی فهم قرآن نام برد و عنوان کرد: قرآن نقشه راه انسان است و تنها کسانی را هدایت خواهد کرد که خود آنان بخواهند و اهل تقوا باشند. 

سلسله نشست‌های ادبیات جهانی انسان در نهج‌البلاغه و قرآن هر دو هفته یکبار چهارشنبه‌ها از ساعت 16 و 30 دقیقه در سالن اجتماعات مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری آغاز می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط