شنبه ۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۷
انتشار علوی‌گری و بکتاشی‌گری در آناتولی

كتاب «تركان، اسلام و علوی‌گری و بكتاشی‌گری در آناتولی» به همت مركز مطالعات فرهنگی ـ بين‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همكاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ این کتاب نوشته محمدتقی امامی خویی است که با نگاهی تاریخی، به بررسی باورهای دینی و سنتی یکی از جریان‌‌سازترین اقوام مسلمان در طول تاریخ می‌پردازد.

 بخش عمده این اثر درباره علويان و بكتاشيان آناتولی است. ‌در واقع، نویسنده این اثر با تعريف واژه علوی، به ويژگی‌های اصلی علويان آناتولی و روند علوی‌گری در آناتولی پرداخته و در این باره به ديدگاه حاج بكتاش، آثار حاج بكتاش و طريقت بكتاشی‌گری، رابطه مسيحيت با علويان و بكتاشيان، ادبيات بكتاشی، زن در فرهنگ علوی ـ بكتاشی و .... نیز اشاره و این موضوعات را به‌شکلی مبسوط بیان کرده است.

نویسنده در مقدمه این کتاب درباره سرزمين اصلی تركان و چگونگی پراكنده‌شدن آنان در مناطق مختلف جهان و گسترش و دگرگونی آن‌ها توضيحاتی را ارایه و علاوه بر این، به نحوه زندگی تركان و تعامل آن‌ها با يكديگر و تشكيل حكومت‌های منجسم سلجوقيان و عثمانيان كه حاكميت جهان اسلام را به مدت10 قرن در دست داشته‌اند، اشاره می‌کند. بر این اساس، آشنايی تركان با اديان مختلف پیش از پذيرش اسلام و ورود تركان به عالم اسلام، از جمله مباحثی محسوب می‌شود كه مولف در كتاب خود آورده است.

 در بخشی از این اثر آمده است: «تركان با گرويدن به اسلام، در فعال كردن انديشه جهاد برای گسترش اسلام نقش فداكارانه زيادی داشتند. براساس نوشته‌های كتیبه‌های اورخون، ترک‌ها بر این باورند كه آنان قوم دوست‌داشته شده از جانب خداوند هستند و خاقان ترک از جانب خداوند برای اداره كردن انسان‌ها فرستاده شده است؛ ايدئولوژی اسلام در آغاز انگيزه‌ای برای تحرک اعراب بود كه از سرعت و شتاب اين انگيزه بعد از يک قرن كاسته شد، اما ترک‌ها با قبول اسلام به‌مدت 10 قرن در راه عظمت و گسترش اسلام فداكاری كردند.» 

كتاب «تركان، اسلام و علوی‌گری و بكتاشی‌گری در آناتولی» با شمارگان یک هزار نسخه و در 426 صفحه نخستین چاپ خود را در سال 1392 تجربه می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط