چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۹
انتشار کتاب «مناسك حج» با ويرايش و استفتائات جديد

ویرایش جدید کتاب «مناسک حج» مطابق با فتاوای امام خمینی(ره)، حواشی مراجع عظام تقلید و استفتائات جدید از سوی نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب پس از بیان مقدمه مسایلی مانند «شرایط وجوب حجة‌الاسلام»،«حج استحبابی»،«نیابت در حج»،«اقسام عمره»،«اقسام حج»،« استفتائات اقسام عمره و حج»،«صورت حج تمتع» و «استفتائات نیابت» را مطرح کرده است.

با توجه به این‌که وظیفه خطیر ارشاد زایران به مسایل شرعی به عهده روحانیان کاروان‌هاست، این افراد نیازمند منبع جامعی‌اند كه بر اساس آن‌ها بتوانند با سهولت از جديدترين فتاوای مراجع عظام تقليد مطلع و به زایران انتقال دهند. از سوی ديگر، ضرورت دارد هر سال كتاب مناسك حج بازنگری شود تا نقص‌های چاپ‌های گذشته برطرف و تغييرات فتاوای مراجع در آن مطرح شوند. تهیه و تنظیم این مناسک با حواشی مراجع عظام تقلید از سوی بعثه مقام معظم رهبری گامی برای آگاهی و آموزش مناسک حج همراه با جدیدترین فتاوای مراجع تقلید است.

در قسمتی از کتاب می‌خوانیم: «نظر به اينكه اين مناسك براي فارسی‌زبانان می‌باشد و تكليف آنها عمره و حج تمتع است، به بيان احكام آنها اكتفا شد و قبل از شروع در مناسك كه مشتمل است بر دو باب و چند فصل و مسائلی چند، بعضی مسائل و شرايط وجوب حجة‌الاسلام و بعضی مسائل نيابت و وصيت به حج و چند مسأله ديگر بيان مي‌شود.»

در بخش «شرايط وجوب حجة‌الاسلام» نوشته شده است:«با چند شرط حج واجب می‌شود و بدون وجود تمامی آنها حج واجب نيست: بلوغ، عقل، حريت، استطاعت از جهت مال و صحت بدن و توانايی و باز بودن راه و آزادی آن و  وسعت وقت و كفايت آن از شرایط مهم وجوب حج است. علاوه برمصارف رفتن و برگشتن، اينكه ضروريات زندگی و آنچه را در معيشت به آن نياز دارد داشته باشد، كه مخارج عائله‌اش را تا برگشت از حج داشته باشد، در حدی كه مناسب با شأن او باشد و چنانچه عين آنها را ندارد، پول يا چيزي كه بتواند آنها را تهيه كند، داشته باشد. شرط است در وجوب حج، استطاعت بدنی و استطاعت از جهت بازبودن راه و استطاعت زمانی.»

از دیگر مباحثی که در این کتاب به آن پرداخته شده است، می‌توان به «احرام حج»، «وقوف به عرفات»، «وقوف به مشعرالحرام»، «واجبات منی»، «واجبات بعد از اعمال منی»، «بيتوته به منی» و «رمی جمرات سه‌گانه» اشاره کرد.

ویرایش جدید کتاب«مناسک حج» مطابق با فتاوای امام خمینی(ره) و حواشی مراجع تقلید و استفتائات جدید با شمارگان دو هزار نسخه در 860 صفحه و به بهای 210 هزار ریال از سوی موسسه فرهنگی مشعر وابسته به بعثه مقام معظم رهبری منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط