سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۱
روش‌شناسی صدرالمتالهین کتاب شد

کتاب روش‌شناسی صدرالمتالهین از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این کتاب سه نوآوری در خلال بحث‌های رساله ارایه شده است. در حقیقت مباحثی که این نوشتار بیان می‌شود تاکید هرچه بیشتر بر هماهنگی شریعت و عقل در حکمت متعالیه و جایگاه وحی در مبادی این حکمت است.
 
فصل نخست کتاب روش‌شناسی صدرالمتالهین به تببین جایگاه و کاربرد کامل و بی‌نقصی که نصوص وحیانی و اسلامی از دو منظر این عالم و جهان آخرت دارد، پرداخته و این رویکرد را از منظر عقلی بررسی کرده و از آیات و روایت نیز در این راستا بهره برده است.

در فصل دوم کتاب روش‌شناسی صدرالمتالهین همچنان که صدرالمتالهین در مساله فهم متن و معناشناختی از اصل به‌ طور وافر بهره گرفته است. وی در مسایلی مانند هستی‌شناختی و  معرفت‌شناسی نیز از واقعیت و رئالیسم استفاده کرده است.

همچنین محتوای فصل سوم این کتاب به برداشت و تبیین از طریقه کلی صدرالمتالهین در نحوه دستیابی به معارف عمیق و مدلولات تاویلی نصوص وحیانی اختصاص دارد.

مبانی آخرین فصل این کتاب بر این مساله متمرکز شده است که ملاصدرا از تأویل در نص به ‌عنوان یک روش برای کشف باطن امور و نیل به حقیقت آن‌ها استفاده کرده است. 

نخستین چاپ کتاب روش‌شناسی صدرالمتالهین، نوشته غلامرضا میناگر، با شمارگان یک هزار نسخه، در 368 صفحه و به بهای 180 هزار ريال از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تجربه می‌کند.

صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی معروف به صدرالمتالهین (درگذشته به سال ۱۰۴۵ قمری)، متأله و فیلسوف شیعه ایرانی سده یازدهم هجری قمری و بنیانگذار حکمت متعالیه است. کارهای او را می‌توان نمایش‌دهنده نوعی تلفیق از هزار سال تفکر و اندیشه اسلامی پیش از زمان او به حساب آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط