چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۰
بررسی نقش خواجه‌نصیرالدین طوسی در گسترش اسلام

نگارش تاریخی از آن‌چه در جریان سقوط بغداد به وقوع پیوست، طی نشستی علمی با عنوان «نقش سلفی‌ها در سقوط بغداد و نقش خواجه نصیرالدین طوسی در گسترش اسلام» بررسی می‌شود. دفاع از مکتب شیعه بر اساس منابع مکتوب، محور اصلی این نشست علمی است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عبدالرضا عسکری مدیر گروه دایره‌المعارف صحابه پیامبر(ص) پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با اعلام این خبر گفت: این نشست با نظریه‌پردازی آیت‌الله نجم‌الدین طبسی از مدرسان حوزه علمیه قم برگزار می شود.

وی با ارایه توضیحاتی درباره دلیل برگزاری این نشست گفت: لازم است در ابتدا به این مساله تاریخی اشاره کنم که سقوط بغداد به دست مغولان در سال 656 به عنوان یک سرفصل مهم شناخته شده و اهمیت آن، چندان است که بسیاری تاریخ اسلام را در معنای عمومی و رایج آن تا این زمان، یعنی سال سقوط عباسیان می‌دانند.

عسکری اظهار کرد: شیعیان در ماجرای فتح بغداد در مقابل تعداد زیاد اهل سنت، جمعیت قابل ملاحظه‌ای نبودند و بیشتر ساکنان ایران و عراق در این دوره، سنی‌مذهب بودند. عمده ارتش خوارزمشاهی و عباسی متشکل از اهل سنت بود. زمانی که مغولان آمدند، به دلیل فساد دستگاه اداری و نظامی عباسیان، و نبود انسجام قوی در شرق اسلامی، مقاومت چندانی برابر مغولان صورت نگرفت و آنان توانستند بنیاد این دولت را براندازند.

مدیر گروه دایره‌المعارف صحابه پیامبر(ص) پژوهشکده باقر العلوم(ع) ادامه داد: اهل سنت که خلافت را از دست داده بودند و از بابت سقوط این شهر به عنوان نماد قدرت سیاسی خویش ناراحت بودند، به دنبال مقصر می‌گشتند و  نزدیک‌ترین و راحت‌ترین مقصر، رقیبان شیعه آنان بودند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان این‌که مساله یاد شده در روزهای واقعه و سالهای نزدیک به آن رویداد ثبت نشد، گفت: این در حالی بود که این جریان بعد از گذشتن چند دهه از سقوط بغداد، یک‌باره از منابع نگارش یافته توسط اهل سنت سر برآورد و در این وقت بود که شروع به انداختن تقصیر بر گردن شیعیان کردند و شاهد آن‌ها، خواجه نصیر طوسی و مؤید‌الدین ابن علقمی بود. این در حالی بود که عالمان و سیاست‌بازان اهل سنت در دربار مغولان بودند و اساسا این قوم، مسلمان نبودند تا نسبت به این موضوع حساس باشند. 

وی افزود:‌  به هر حال، حضور خواجه نصیرالدین سبب شد تا مخالفان به ویژه ابن تیمیه که تقریبا در بیشتر آثارش به نوعی با شیعه درگیر بود، این اتهام را با آب و تاب زیادی نقل کنند. از این رو، هر روزه حملات بی‌شماری به خواجه نصیرالدین طوسی در کتاب‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و سایت‌های مختلف اهل سنت صورت می‌گیرد.

این محقق حوزوی، دلیل اصلی برگزاری این نشست را دفاع از مکتب حقه شیعه دانست و گفت: پژوهشکده باقرالعلوم(ع) تصمیم گرفت این نشست علمی را با عنوان نقش سلفی‌ها در سقوط بغداد و نقش خواجه نصیرالدین طوسی در گسترش اسلام برگزار کند.

 این نشست علمی از ساعت 9 تا 11 و 30  پنجشنبه،‌ 4 مهرماه،در سالن اجتماعات پژوهشکده باقرالعلوم (ع) برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط