یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۰
«برف تا کمر در تاریکی نشسته» به زن‌های ایران تقدیم شد

مجموعه شعر «برف تا کمر در تاریکی نشسته» سروده حسن همایون، شاعر و روزنامه‌نگار منتشر شد. همایون گفت که این مجموعه را به مادرش و زن‌های سرزمین ایران تقدیم کرده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،  همایون گفت: مجموعه «برف تا کمر در تاریکی نشسته» در دو بخش تدوین شده و دربرگیرنده‌ شعر‌های دهه‌ اخیر من است. عموم شعر‌های مجموعه بلند هستند و در قالب آزاد، در ساختار‌هایی اپیزودیک، دایره‌ای و پایان باز نوشته شدند.

وی افزود: اشعار این کتاب اغلب زوایای‌ دید متنوعی دارند. در این مجموعه تلاش کردم ساختار‌هایی متفاوت و اثر‌گذار را در اجرای شعر‌ها رقم بزنم و تشخیص این‌که این مساله تا چه اندازه موفق بوده، بر عهده‌ مخاطب است.

این شاعر در توضیح بیشتر جدیدترین مجموعه شعر خود گفت: کتاب «برف تا کمر در تاریکی نشسته» دربرگیرنده‌ 50 شعر بلند است؛ هر چند با گذشت چند دهه از شعر آزاد ایران تکلیف شاعر و مخاطب با تعریف «شعر بلند» و «شعرکوتاه» معلوم نیست. باید بیان کنم که شعر‌های این کتاب فقط کشف‌محور نبوده و در چند کلمه‌ روزمره خلاصه نمی‌شوند. همچنین این اشعار ساختار دراماتیک اعم از روایی و اپیزودیک دارند.

همایون همچنین اظهار کرد: این مجموعه‌ به مادرم و زن‌های سرزمینم تقدیم شده است. این تقدیم‌ صرفا یک ادای دین به مادرم و قدر‌دانی از ایشان نبوده، بلکه به عنوان یک شهروند ایرانی نسبت به مسایل جامعه‌ام دغدغه‌مندم و همواره از هر دری می‌رفتم با پرسش‌های تازه‌ای به سوی شعر‌ها و نوشته‌هایم بر می‌گشتم.

این روزنامه‌نگار ادامه داد: ادبیات محلی برای طرح دغدغه‌های اجتماعی شاعر است. دغدغه‌های کاملا شخصی‌ که به مسایل کلان اجتماعی گره خورده است. یک دلیل مهم برای تقدیم این مجموعه به زن‌های بزرگ هم‌وطنم این مساله بوده است. دلیل دیگر این نکته است که «زن» از مهم‌ترین «ابژه‌های» نوشتاری‌ام در این کتاب بوده و در توضیح بیشتر باید بیان کنم که از نظر من مولف، کتاب بر اساس دو ابژه‌ «زن» و «تاریکی» در حرکت است.

مجموعه‌ شعر «برف تا کمر در تاریکی نشسته» سروده حسن همایون با شمارگان هزار و 100 نسخه، 124 صفحه و بهای 6 هزار تومان از سوی نشر مرواید روانه کتابفروشی‌ها شده است. 

«چهارشنبه‌ها»، «خاطره‌ی تاریک رفتن را از یاد نمی‌بریم»، «پیشانی مردها سال‌هاست در فکر غرق شده!»، «شعر شیراز»، «بالکن»، «هیچ چیز نمی‌چرخد»، «زن‌ها برای همیشه از تاریخ کوچ می‌کنند»، «سربازها – سپیدارها»، «سه اپیزود در هم بافته از طناب»، «روزهای تهران»، «یک روایت مخدوش»، «تنهایی خرس قهوه‌ای‌ست»، «آشغال‌ها»، «استعاره»،«به اپیزودی که بر نمی‌گردد» و «10 اپیزود نوستالژیک از زندگی شاعری که رومانتیک بود» نام تعدادی از شعر‌های این مجموعه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها