یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۲
جايزه شهيد آويني متولي گسترش فرهنگ مقاومت است

سردار سرتيپ پاسدار سيدمسعود جزايري، معاون فرهنگي و تبليغاتي دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح گفت: جايزه ادبي شهید آويني خود را متولي گسترش فرهنگ مقاومت به معناي عام مي‌داند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در گفت‌وگو با ستاد خبري دومين جشنواره كتاب سال مقاومت بين‌الملل اسلامي (جایزه ادبی شهید آوینی)، درباره آثار منتشر شده درباره دفاع‌مقدس و اين‌كه اين آثار تا چه اندازه توانسته‌اند فرهنگ پايداري را در جامعه ترويج دهند، اظهار كرد: در پاسخ به اين سوال مي‌توان دو فضا را در نظر گرفت؛‌ نخست اين‌كه آيا آثار مكتوب توانسته آن‌چه را در دوران هشت سال دفاع‌مقدس اتفاق افتاده به نسل جوان منتقل كند؟ بدون تردید با توجه به فرهنگ متعالي در دوران جنگ تحميلي عراق عليه ايران چنين اتفاقي نيفتاده است و راه بسياري پيش‌روي نويسندگان، ناشران و مسوولان وجود دارد. اما با در نظر گرفتن تمامي موقعیت‌ها عملكرد حوزه مكتوب كشور در ايجاد فرهنگ مقامت، به نظر مي‌رسد كه تلاش‌هاي خوب و موثري انجام شده که نتیجه آن نيز گسترش نسبي و قابل قبول اين فرهنگ در مخاطبان خاص و عام است. 

وي با بیان این‌که جايزه شهيد ادبي آويني خود را متولي گسترش فرهنگ مقاومت به معناي عام مي‌داند، گفت: آثار مكتوب با موضوع مقاومت در تاريخ بشر و ادبيات ايران به وفور وجود دارد كه ادبيات اين سرزمين مشحون این آثار ماندگار است. 

جزايري افزود: عملكرد عمومي كشور و مسوولان فرهنگي را درباره ادبیات مقاومت ناكافي مي‌دانم و بايد تحولي در اين حوزه صورت بگيرد. 

معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح اظهار كرد: كنگره، جشنواره، نمايشگاه، نشست و ... همگي كارهاي خوب و پذيرفته‌اي هستند كه به عنوان يك روش ترويج و تعميق يك گفتمان ادبي، هنري نقش بسيار كليدي دارند.‌ به‌ويژه كنگره اگر علمي و تخصصي باشد و يك حركت ريشه‌دار، درازمدت و عالمانه را برنامه‌ريزي كند، بسيار موثر خواهد بود و مي‌تواند اثر بسياري میان دانشمندان، پژوهشگران و نويسندگان از يك سو و تعميق و گسترش خودِ گفتمان از سوي ديگر داشته باشد، اما نبايد فراموش كنيم اصل كار، خلق ادبيات و نشر آن است كه بايد محيط‌هاي ادبي را در این حوزه فعال نگه داريم. 

وي در پاسخ به این سوال که «براي ارتقا و نهادينه‌شدن موضوع پژوهش در حوزه مقاومت، پايداري و بيداري اسلامي چه بايد كرد؟» گفت: فعاليت‌هاي پژوهشي نياز به ساماندهي و سازماندهي مراكز تخصصي با حضور متخصصان، پژوهشگران، نويسندگان و استادان دارد. ضمن اين‌كه بهره‌گيري از منابع علمـی ـ تخصصي، ايجاد محيط پژوهشي لازم و مناسب و بودجه‌هاي عمومي و تخصصي ضروري است، اما قبل از همه اين‌ها به اراده ملي و عملي نياز داریم. 

جزايري بیان كرد: معاونت امور بسيج و فرهنگ دفاعي كه به‌تازگی شكل‌گرفته است در برنامه‌هاي راهبردي خود تعميق و گسترش فرهنگ مقاومت (هم دفاع‌مقدس و هم مفهوم عمومي آن) را در دستور كار دارد. هر يك از معاونت‌هاي زير مجموعه نيز بنابر وظايف ذاتي خود اين امر را پي‌گيري مي‌كنند. وجود مركزي مانند پژوهشگاه دفاع‌مقدس و شكل‌گيري گروهاي علمي و كارگروه‌هاي تخصصي هم موثر خواهد بود.

شایان ذکر است که مراسم اختتامیه دومین دوره جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه شهید آوینی) مهرماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط