دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۸
طیب ترجمه «پنجاه متفکر بزرگ روابط بین‌الملل» را به پایان رساند

علیرضا طیب ویراست دوم کتاب «پنجاه متفکر بزرگ روابط بین‌الملل» اثر مارتین گیریفیتس را ترجمه کرد.-

طیب، مترجم آثار تخصصی علوم سیاسی و روابط بین‌المللی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این خبر عنوان کرد: ویراست نخست این کتاب را انتشارات «راتلج» یک دهه قبل به چاپ رساند و من ترجمه آن را در «دانشنامه روابط بین‌الملل و سیاست جهان» به کار بردم.

وی افزود: «راتلج» در ویراست دوم کتاب 12 تن از متفکران قدیمی‌تر را حذف و نام و مشخصات 12 متفکر عصر جدید را با طبقه‌بندی در مکاتب گوناگون گنجاند. 

طیب افزود: با وجود آن‌که دانشجویان با مطالعه این اثر به طور خاص با نظریه‌های یک نظریه‌پرداز آشنا نمی‌شوند، اما با مطالعه تاریخچه زندگی و نظریات این متفکران سیر تحول این نظریات را در زندگی آن‌ها در می‌یابند و چنانچه آن متفکر هنوز در قید حیات باشد از دیدگاه جدید او درباره نظریات قبلی‌اش آگاه می‌شوند.

مترجم کتاب گفت: مضامین این اثر در 9 فصل با عنوان‌های واقع‌گرایی، لیبرالیسم، نظریه انتقادی، مکتب انگلیس، پسانوگرایی، زن‌باوری(فمنیسم)، نظریه سیاسی بین‌المللی ـ اخلاق بین‌المللی و جامعه‌شناسی تاریخی دسته‌‌بندی شده‌اند. از جمله متفکرانی که این اثر به آن‌ها پرداخته است می‌توان «فرانسیس فوکویاما»، «فردریش کراتوکویل»، «الکساندر ونت»، «بری بوزان»، «رابرت کاکس»، «آنتونیو گرامشی»، «یورگن هابر ماس» و «ساموئل هانتگتینتون» را نام برد.

طیب عنوان کرد: با اتمام ترجمه ویراست جدید «پنجاه متفکر بزرگ روابط بین‌الملل» آن را برای چاپ به نشر نی سپرده‌ام. 

علیرضا طیب متولد سال 1339 در تهران است. او تاکنون بیش از پنجاه عنوان کتاب در حوزه علوم انسانی به ویژه سیاست، ترجمه کرده و حدود دویست عنوان مقاله در نشریات علمی و دانشگاهی منتشر کرده است.

وی تحصيلات خود را در رشته علوم سياسي(كارشناسی) و روابط بين‌الملل(كارشناسي ارشد) در دانشكده حقوق و علوم سياسی دانشگاه تهران به انجام رساند. وي بيش از 10 سال سرپرستی بخش پژوهش و ترجمه نشريه علمي ـ ترويجي اطلاعات سياسي ـ اقتصادي را عهده­دار بود.

طیب بيش از صد عنوان مقاله در نشريات علمي و ژورناليستي و آثار متعددي در زمينه علوم سياسی و روابط بين­الملل و علوم اجتماعي در کارنامه خود دارد كه از آن میان مي­توان به «ديدگاه­هايی درباره سياست جهان»، «هزار توی فناوری اطلاعات»، «نظريه و زيرنظريه در روابط بين­الملل»، «ماهيت متحول سياست خارجي»، «چارچوبی تازه براي تحليل امنيت»، «مفاهيم اساسی در روابط بين­الملل»، «آشوب در سياست جهان» و «نهادهای مردم­سالار قانون­گذاری» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط