سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۴
بازنویسی «سیاست و حکومت در عربستان سعودی» در کمترین زمان

سيد داود آقايی، محقق و مدرس حقوق و روابط بین‌الملل این‌روزها به بازنویسی کتاب «سیاست و حکومت در عربستان سعودی» می‌اندیشد که 24 سال قبل آن را تالیف کرد. به اعتقاد وی این اثر مفاهیم بنیادی در بردارد که با ویرایش جدید در عرصه روابط بین‌الملل بیشتر تاثیرگذار خواهد بود./

این دانش‌آموخته دکترای روابط بين‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره این اثر پژوهشی عنوان کرد: سال 1368 این کتاب را از سوی انتشاراتی با عنوان «کتاب انقلاب اسلامی» به چاپ رساندم که بعدها تمام شد، برای چاپ مجدد آن هم اقدامی نکردم تا این‌که در سال‌های اخیر و با توجه به نقشی که عربستان در مناسبات منطقه‌ای و تعاملات خود با جمهوری اسلامی ایران دارد، تصمیم گرفتم آن را بر اساس تغییر و تحولات کنونی بازنویسی کنم.

وی در پاسخ به این سوال که «چرا تصمیم نگرفتید کتاب جدیدی در این زمینه تالیف کنید؟» گفت: برخی ویژگی‌ها و اطلاعات درباره بنیان‌های ساختاری عربستان سعودی غیر قابل تغییر است که در کتابم آن‌ها را عنوان کرده بودم. احساس کردم مباحث ایدئولوژیک و ساختاری که در کتاب نخست درباره عربستان نوشته بودم، به تغییر نیازی ندارد و لازم است مسایل جدید به مضامین کتاب افزوده شود.

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: از سوی دیگر با وجود تعدد کتاب‌هایی که درباره عربستان و تعاملات آن با دیگر کشورها تالیف یا ترجمه شده است، همچنان کتابی با این عنوان، یعنی «سیاست و حکومت در عربستان سعودی» منتشر نشده و بیشتر کتاب‌ها از زوایای مختلف موضوعات خاصی را مطرح و پژوهش کرده‌اند.

مترجم کتاب «چالش‌های پیش‌روی سازمان‌های بین‌المللی» درباره محتوای کتابش گفت: این اثر در شش فصل ایدئولوژی وهابیت و این‌که حکومت سعودی در سایه چه بنیان‌ها و تحولاتی ایدئولوژی‌ وهابیت را شکل‌دهی و پیگیری می‌کند، نوشته شده است. دوره‌های مختلف پادشاهان عربستان سعودی از «محمد عبدالعزیز» تا دوره حاضر یعنی پادشاهی «ملک عبدالله» را با بررسی جنبه‌های گوناگون فرهنگی، سیاسی، مسایل خارجی و روابط بین‌ا‌لملل تبیین کرده‌ام.

آقایی معتقد است: مطالعه این دسته از پژوهش‌ها موجب می‌شود در دیپلماسی منطقه‌ای با آگاهی و نگاهی دقیق‌تر گام برداریم و در راستای دستیابی به منافع ملی، اقدامات صحیحی را شکل دهیم.

دکتر آقایی با بيان آن‌كه هنوز تصميم قطعي براي ناشر نسخه جدید کتاب «سیاست و حکومت در عربستان سعودی» گرفته نشده است، اظهار کرد: اکنون دغدغه اصلی‌ام بازنویسی و نشر این اثر 600 صفحه‌ای است و می‌کوشم هرچه سریع‌تر آن را روانه بازار کتاب کنم.

از جمله آثار دکتر سید داود آقایی می‌توان «روابط متقابل ايران و سازمان‌های بين المللی»، «نقش و جايگاه شورای امنيت در نظم نوين جهانی»، «درآمدی بر حقوق بين الملل عمومی»، «ديپلماسی ـ گفت‌وگوی ميان دولت‌ها»، «نقش سازمان ملل متحد در توسعه همکاری‌های اقتصادی»، «نه شرقی، نه غربی ـ بررسی روابط ايران با اتحاد شوروی و آمريکا» و «نقش و جايگاه اتحاديه اروپايی در سياست خارجی جمهوری اسلامی ايران» را نام برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها