سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰
«شب‌های پیشاور» در آدینه سبز بر پله هشتم ایستاد

کتاب «شب‌های پیشاور» با زبانی منطقی بدون ایجاد جنگ بین شیعه و سنی و با ذکر مطالبی دقیق و متقن به بیان تفاوت‌های بین شیعیان و اهل سنت می‌پردازد . نثر داستانی و صبغه تاریخی کتاب از دلایل تجدید چاپ این کتاب از سوی انتشارات مختلفی نظیر بهاران، دارالکتب اسلامیه و آدینه سبز است. این بار انتشارات آدینه سبز با ویراستی جدید این کتاب را به چاپ ششم رسانده است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب شب‌های پیشاور کتابی است با مضمون 10 شب مناظره یک مبلغ شیعی مشهور به نام سلطان الواعظین شیرازی با دو نفر از عالمان اهل سنت کشورهای هند و پاکستان .

مرحوم سید علی‌اکبر، مشهور به سلطان الواعظین شیرازی در تهران متولد شد و مقدمات فقه و سیره را در همین شهر فرا گرفت. وی سپس برای تکمیل علم و کمال خود راهی کشورهای عراق، فلسطین، سوریه، اردن، مصر، هند و پاکستان شد و با گروه‌های بسیاری از یهودیان، مسیحیان و مسلمانان اهل سنت، مناظرات دینی و مذهبی را برگزار می‌کرد. علاوه بر آثار مکتوب، تعداد صد مقاله به قلم وی به یادگار مانده است. 

از جمله مناظرات مهم سلطان‌الواعظین جلسه‌ای بود که در حضور گاندی، رهبر فقید هندوستان، در این کشور برگزار شد و با پيروزی وی به پایان رسيد و در جرايد آن روزگار نیز منتشر شد.

موضوع کتاب «شب‌های پیشاور» مناظرات دو نفر از روحانيان اهل سنت به نام هاي «حافظ محمد رشيد» و «شيخ عبدالسلام» به مدت 10 شب با سلطان‌الواعظین است. اين جلسات که در منزل شخصی به نام «‌ميرزا يعقوب علی» برگزار می‌شد، با حضور چهار خبرنگار و حدود دويست مستمع شيعه و سنی اهميتی ویژه یافت و گزارش آن هر روز صبح در جرايد پاکستان منتشر می‌شد. بعدها خود سلطان الواعظين از روي گزارشهای چاپ شده در جرايد، اين مناظرات را در کتابي به نام «شب‌های پيشاور»منتشر کرد.
 
مرحوم سلطان الواعظين شيرازی سرانجام هجدهم مهر 1350 هجری شمسی برابر با بيستم شعبان 1319 هجری قمری در 75  سالگی در تهران وفات یافت و در مقبره ابوحسين به خاک سپرده شد. 

چاپ هشتم کتاب شب‌های پیشاور با ویراستی جدید با شمارگان سه هزار نسخه در 850 صفحه و به قیمت 200 هزار ریال از سوی انتشارات آدینه سبز منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط