دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۴
اعطای نشان درجه یک هنری به مولف «دانشنامه خط کوفی»

نشان درجه یک هنری از سوی شورای ارزشیابی شورای عالی انقلاب فرهنگی، به سیدمحمدوحید موسوی‌جزایری، محقق و پژوهشگر خوشنویسی و خط کوفی اعطا شد. از این پژوهشگر که احیاگر این خط در دوران معاصر نام گرفته، به زودی کتابی پژوهشی درباره خط کوفی در آمریکا منتشر می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حسین موسوی، همکار و مدیر برنامه‌های سید محمدوحید موسوی جزایری گفت: در آخرین روزهای دولت گذشته از طرف شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران شورای عالی انقلاب فرهنگی نشان درجه یک هنری، معادل دکترا، به محمدوحید موسوی جزایری اعطا شد. 

وی افزود: این هنرمند خوشنویس غیر از احیای قلم گمشده خط کوفی اولیه و نگارش تابلوهای خوشنویسی بسیار به خط کوفی، تحقیقات بسیاری نیز در این حوزه انجام داده که به انتشار کتاب‌هایی ختم شده است. 

موسوی در توضیح بیشتر تحقیقات وحید موسوی جزایری گفت: این هنرمند تحقيق درباره خطوط كوفی را از سال 1371 آغاز کرد. مطالعات و همچنین تجربیات خوشنویسی او در زمینه شیوه‌های خط کوفی، در سال 1372 منجر به یافتن «تراش قلم گمشده خط كوفی اولیه» شد. بسیاری از پژوهشگران، هنرمندان و منتقدان هنرهای تجسمی در ایران و دیگر کشورها، مانند استادی چون بهرام کلهرنیا و بهاالدین خرمشاهی از وحید موسوی جزایری با عنوان «احیاگر خط کوفی در دوران معاصر» یاد می‌کنند. 

حسین موسوی در پایان گفت: کتابی پژوهشی درباره خط کوفی از این هنرمند به زودی در کشور آمریکا منتشر خواهد شد. معمولا کتاب‌های پژوهشی سید محمدوحید موسوی جزایری همراه با ترجمه انگلیسی به چاپ می‌رسند. بر این اساس این کتاب‌ها در موزه‌ها و کتابخانه‌های معتبر جهانی وجود داشته و معرف هنر متعالی خوشنویسی اسلامی و ایرانی  هستند.

سیدمحمد وحید موسوی‌جزایری دارای مدرک کارشناسی گرافیک است. شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل فعالیت‌های پژوهشی متعدد و همچنین خلق اثر در زمینه خوشنویسی، به ویژه خط کوفی و یافتن «تراش قلم گمشده خط كوفی اولیه» در ابتدای ماه جاری (شهریور 1392) به این هنرمند نشان درجه یک هنری اعطا کرد. 

نام برخی از کتاب‌های منتشر شده موسوی جزایری به این شرح است: «دانشنامه خط کوفی: به همراه مجموعه‌ای رنگی از آثار استادان و اشیای کهن کوفی»، «خط و خوشنویسی در سه جلد؛ جلد اول: خط کوفی؛ جلد دوم: سبک‌های نسخ و ثلث؛ جلد سوم: تایپوگرافی»، «سنگ نوشته‌های به خط ثلث در استانبول ترکیه»، «سنگ نوشته‌های خط کوفی، میراث فرهنگ جهانی» و « گنجینه سکه‌ها، آیینه تاریخ و هنر: آلبومی از سکه‌های دوران اسلامی در موزه حیدرزاده». 

مجموعه آثار خوشنویسی به خط کوفی و دیگر خط‌ها و همچنین تایپوگرافی این هنرمند در کتاب‌هایی با نام‌های «نسیم شرق»، «مهر نگارین»، «مسیح جان» و «هفتم فلک» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط