سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۹
رشتیانی دو کتاب درباره مینورسکی منتشر می‌کند

گودرز رشتیانی، پژوهشگر تاریخ و نسخه‌های خطی، دو اثر درباره «ولادیمیر مینورسکی» را به‌زودی منتشر خواهد کرد. این کتاب‌ها به گنجینه پژوهشی این ایرانشناس روس می‌پردازد و با دسته‌بندی آن‌ها اطلاعات ارزشمندی ارایه‌ می‌دهد._

گودرز رشتیانی در این باره به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: دو کتاب با نام‌های «فهرست گنجینه پژوهشی ولایمیر مینورسکی» و «ره‌آورد مینورسکی؛ زندگی و کارنامه علمی ولادیمیر مینورسکی» درباره «ولادیمیر مینورسکی» پژوهشگر، ایرانشناس و شرق‌شناس روس در دست انتشار دارم.

این پژوهشگر تاریخ افزود: «فهرست گنجینه پژوهشی ولایمیر مینورسکی» را با همکاری ناهید عبدالتاجدینی تالیف کردم. این کتاب در 6 بخش کلی «آثار علمی (1902-1963)»، «اسناد شخصی، خانوداگی و شغلی (1887-1977)»، «مکاتبات مینورسکی (1871-1966)»، «آثار علمی دیگران (1854- 1964)»، «عکس‌ها (1888- 1963)» و «کلکسیون اسناد و بریده‌های نشریات (1829-1966)» تدوین شده است. کتاب به‌زودی از سوی انتشارات موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی راهی بازار کتاب خواهد شد.

وی افزود: مینورسکی به‌سبب حضور در کمیسیون تعیین مرزهای ایران از سال 1911 تا 1914 اطلاعات بسیار باارزشی از مرزها و مناطق غربی ایران داشت، همچنین نامه‌های وی با سرشناسان حوزه‌های فرهنگ، ادب، ایرانشناسی، تاریخ و جغرافیای ایران، چون علامه محمد قزوینی، تقی‌زاده، بدیع‌الزمان فروزانفر، رشید یاسمی، غلامحسین مصاحب، ایرج افشار، منوچهر ستوده و دیگران دربردارنده مسایل بااهمیتی برای پژوهشگران ایرانی است.

رشتیانی درباره کتاب دیگرش «ره‌آورد مینورسکی؛ زندگی و کارنامه علمی ولادیمیر مینورسکی» نیز اظهار کرد: کتاب در چهار بخش با نام‌های «روایت زندگی»، «کارنامه پژوهشی»، «نامه‌ها» و «گنجینه پژوهشی مینورسکی» به بررسی و تحلیل آن‌چه در آرشیو شخصی مینورسکی در انستیتو نسخه‌های خطی پترزبورگ وجود دارد، پرداخته است. این کتاب را احتمالا نشر هرمس منتشر می‌کند.

«ولادیمیر مینورسکی» خاورشناس و ایرانشناس روسی و استاد دانشگاه لندن، متولد پنجم فوریه 1877 میلادی در شهر کراچوا، آثار بسیاری در حوزه‌های تاریخ، ادبیات، جغرافیا و فرهنگ فارسی و کردی دارد. وی 25 مارس 1966 میلادی در کمبریج درگذشت و در مسکو به خاک سپرده شد.

گودرز رشتیانی، متولد سال 1356 و دانش‌آموخته دكترای تاریخ از دانشگاه تهران است. وی در تاریخ قفقاز و روسیه و مناسبات با ایران، همچنین اسناد و نسخ خطی پژوهش می‌کند. رشتیانی به زبان‌های انگلیسی، روسی و گرجی تسلط دارد و تاكنون مقاله‌ها و كتاب‌هایی از وی منتشر شده است. جلد دوم و سوم «فهرست اسناد فارسی آرشیوهای گرجستان» از سوی انتشارت مركز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت خارجه، «مجموعه مكاتبات عباس‌میرزا نایب‌السطلنه» در سه جلد در راه انتشار است. وی همچنین تصحیح چند نسخه خطی و اسناد مربوط به ایران و قفقاز را نیز در دست انجام دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها