دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
ماهیت رژیم پهلوی برای نسل جوان شناسایی شد

کتاب «مسعودی‌ها؛ رجال عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک» منتشر شد. مخاطبان به‌ویژه علاقه‌مندان به تاریخ معاصر و نسل جوان با مطالعه این اثر با ماهیت رژیم پهلوی آشنا می‌شوند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، شناخت رژیم پهلوی بدون بررسی جایگاه و نقش رجال تاثیرگذار آن، چندان کامل نخواهد بود زیرا این افراد نقش تعیین‌کننده‌ای در مناسبات سیاسی و فرهنگی جامعه بر عهده داشتند. ویژگی مشترک بسیاری از این رجال، حمایت از رژیم پهلوی و پایبندی به مبانی غربی بود. مسعودی‌ها از جمله خاندان‌های بانفوذ و قدرتمند عصر پهلوی بودند که بانفوذ در مطبوعات و عضویت در مجالس عصر پهلوی به صورت خزنده، افکار عمومی را به سمت اهداف مشخص غرب به‌ویژه انگلستان هدایت می‌کردند.

عباس مسعودی، رییس موسسه اطلاعات و نایب رییس مجلس سنا از مهم‌ترین چهره‌های این خاندان است. وی توانست ضمن نفوذ در ساختار سیاسی و مالی رژیم پهلوی، زمینه ترقی سایر مسعودی‌ها مانند فرهاد، محمدعلی و قاسم در عرصه سیاست و مطبوعات را فراهم کند.

کتاب «مسعودی‌ها؛ رجال عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک» که اسناد موجود در پرونده مسعودی‌ها را دربردارد، به دلیل «سوژه» نبودن آن‌ها برای ساواک، بسیاری از زوایای زندگی شخصی و سیاسی آن‌ها را پوشش نداده است.

از نکات تاریک حیات سیاسی خاندان مسعودی می‌توان به وابستگی به بیگانگان، عضویت در لژهای فراماسونری، مخالفت با نیروهای مذهبی، فساد اخلاقی و مالی اشاره کرد.

اسناد مندرج در کتاب «مسعودی‌ها؛ رجال عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک» نشان می‌دهند که عباس مسعودی در ماجرای جدایی بحرین از ایران نقش فعالی داشته و در خدمت بیگانگان بوده است.

این کتاب در چهار فصل تنظیم شده است؛ در هر فصل به ترتیب، اسنادی از رجال عصر پهلوی یعنی عباس مسعودی، فرهاد مسعودی، محمدعلی مسعودی و قاسم مسعودی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

در ابتدای فصل نخست این اثر، خلاصه‌ای از پیشینه خانوادگی عباس مسعودی، ورود او به عرصه روزنامه‌نگاری در دو بخش «از سقوط رضاشاه تا کودتای 28 مرداد» و «اطلاعات در دوره مصدق و پس از آن»، مواضع عباس مسعودی در قبال دولت‌های خارجی، وابستگی عباس مسعودی به انگلستان، عباس مسعودی و مساله بحرین، سوءاستفاده مسعودی از روزنامه اطلاعات، مخالفت با نخست‌وزیری علی امینی، مخالفت با نیروهای مذهبی و عناوین نشریات وابسته به روزنامه اطلاعات و دارایی‌های عباس مسعودی ارایه شده است.

در بخش نخستین فصل دوم این کتاب، توضیحاتی درباره دوره کودکی فرهاد مسعودی، جایگاه وی در عرصه مطبوعات در دو قسمت «فعالیت‌های مسعودی از هنگام ورود به اطلاعات تا 1353» و «جایگاه و نقش فرهاد مسعودی در روزنامه اطلاعات از 1353 تا 1357»، ماجرای قتل حسین پرورش‌نیا، روابط فرهاد مسعودی با کشورهای غربی، مقالات ضدمذهبی فرهاد مسعودی و فرهاد مسعودی و بهائیت در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

همچنین مخاطبان در نخستین صفحه‌های فصل سوم کتاب «مسعودی‌ها؛ رجال عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک» با پیشینه خانوادگی محمدعلی مسعودی، فعالیت‌های مطبوعاتی وی، چگونگی ورود او به عرصه مطبوعات، چگونگی تاسیس روزنامه پست تهران، موقعیت و جایگاه سیاسی محمدعلی مسعودی در رژیم پهلوی در سه بخش «عضویت در حزب مردم»، «اعمال نفوذ و تقلب در انتخابات» و «شرکت در جبهه مخالف دکتر علی امینی» و اموال و دارایی‌های محمدعلی مسعودی آشنا می‌شوند.

زندگینامه، انتشار مقالات ضدمذهبی، فعالیت‌های سیاسی قاسم مسعودی و ویژگی‌های اخلاقی قاسم مسعودی از جمله مباحث مطرح شده در صفحه‌های آغازین فصل چهارم کتاب «مسعودی‌ها؛ رجال عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک» به شمار می‌آیند.

«عباس مسعودی در اثر نوکری به ارباب و دربار شاهنشاهی و استعمار و گذاشتن ورق پاره‌‌اش در خدمت رضاشاه و پسر او و پرده‌پوشی جنایت‌های آن‌ها مجموع نشریه‌های موسسه خود را به بیش از ده نشریه روزانه و هفتگی افزایش داده است.» این جملات برگرفته از کتاب «مسعودی‌ها؛ رجال عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک» است.

مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات به‌تازگی کتاب «مسعودی‌ها؛ رجال عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک» را با شمارگان هزار نسخه، 704 صفحه و به بهای هجده هزار تومان راهی بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط