دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۷
تاریخ شفاهی کاخ گلستان در کتاب روایت می‌شود

«تاریخ شفاهی کاخ گلستان» نخستین اثر ثبت جهانی شده تهران منتشر می‌شود. این کتاب مجموعه گفت‌وگوهایی با معماران مرمت‌کار دوره پهلوی از دهه 40 است که اطلاعات باارزشی درباره این اثر دارند.-

رییس انجمن مفاخر معماری ایران به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: تهیه «تاریخ شفاهی کاخ گلستان» نخستین اثر ثبت جهانی شده تهران، بر اساس اطلاعات افرادی است که در مرمت و نگهداری این عمارت از دهه 40 تاکنون فعالیت داشتند.

علیرضا قهاری افزود: بیشترین معمارانی که در مرمت این بنا نقش داشتند مربوط به دوران پهلوی بودند و بسیاری از آن‌ها پس از پایان جنگ جهانی دوم، اطلاعاتشان را در گفت‌وگوهایی که به صورت شفاهی انجام شده ثبت کردند اما متاسفانه برخی از آن‌ها مانند زنده‌یادان حیدرقلی‌خان غیایی شاملو و محسن فروغی از معمارانی که در مرمت این اثر نقش مهمی داشتند در گفت‌وگوها حضور ندارند.

وی اظهار کرد: تدوین چنین تاریخ‌های شفاهی برای آثار ثبت شده ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو اهمیت به‌سزایی دارد و امیدوارم این روند ادامه پیدا کند. تهیه «تاریخ شفاهی کاخ گلستان» از سوی موسسه تاریخ شفاهی معماری و شهرسازی ایران انجام می‌شود.

قهاری با اشاره به دیگر کتاب‌هایی که از سوی انجمن مفاخر معماری در دست انتشار یا تالیف است، بیان کرد: سه کتاب دیگر نیز با نام‌های «زندگینامه محمدمنصور فلامکی»، جلد دوم «اندیشه معماران معاصر» و «زندگینامه گیتی اعتماد» به‌زودی به‌چاپ می‌رسند.

رییس انجمن مفاخر معماری ایران درباره کتاب «زندگینامه محمدمنصور فلامکی» اظهار کرد: این کتاب از مجموعه زندگینامه معماران ایران بر اساس پروژه‌ای که از سوی انجمن مفاخر معماری تعریف شده به‌کوشش بهاره وهاب‌زاده در حال انجام است. از این مجموعه پیش از این کتاب «اسرار شیدایی» زندگینامه ايرج اعتصام، معمار، شهرساز و هنرشناس و «زندگینامه منوچهر مزینی» معمار و شهرساز به چاپ رسیده است. «زندگینامه محمدمنصور فلامکی» نیز بخشی از زندگینامه، طرح‌ها و پروژه‌های این شخصیت معماری ایران را در برمی‌گیرد.

وی ادامه داد: جلد دوم کتاب «اندیشه معماران معاصر» کار مشترک شراگیم شهابی و علیرضا عظیمی در حال آماده‌سازی است. پیش از این نیز جلد نخست آن از سوی اسماعیل آزادی به‌چاپ رسیده است. جلد نخست دربردارنده گفت‌وگوهایی است که با 12 نفر از معماران (ایرج اعتصام، گیتی اعتماد، سیروس باور، کیومرث بیات، اردشیر سیروس، حسین شیخ زین‌الدین، علی‌اکبر صارمی، بهرام فریورصدر، محمدمنصور فلامکی، ایرج کلانتری، ابوالحسن میرعماد و علیرضا قهاری) انجام داده‌ام. 

قهاری به تالیف «زندگینامه گیتی اعتماد» اشاره کرد و گفت: وی از اعضای هیات امنای این انجمن است و تالیف «شهرنشینی در ایران» و ترجمه کتاب‌هایی چون «جغرافیای شهری» و «توسعه و توسعه‌نیافتگی» برخی از آثار اعتماد به‌شمار می‌روند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها