سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۵
برگزاری مسابقات کیفی، به پویایی صنعت چاپ کمک می‌کند

بیژن درویش، استاد و نویسنده پیشکسوت چاپ با اشاره به اهمیت برگزاری مسابقات آثار چاپی گفت: این صنعت به پویایی نیاز دارد و مسابقات آثار چاپی همه‌ساله باعث ایجاد تحرک میان اهالی صنعت چاپ می‌شود./

بیژن درویش در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران‌ (ایبنا) اظهار کرد: مسابقات آثار چاپی موجب تشویق کسانی می‌شود که کار چاپ را با نوآوری جدیدی همراه کرده‌اند، وقتی این افراد در میان اهالی چاپ شناخته شوند، انگیزه لازم را برای شروع فعالیت‌های بیشتر در زمینه‌های مختلف و حتی حضور در عرصه بین‌المللی به‌دست ‌می‌آورند، برپایی مسابقات چاپ، تشویقی در کار تولید است، زیرا زمانی که چاپخانه‌دار بداند گروهی هستند که کار چاپی آن‌ها را نقد و بررسی ‌کنند، کار خود را بهتر و با کیفیت مناسب‌تری ارایه می‌دهد.

وی ادامه داد: جشنواره صنعت چاپ یکی از بزرگترین کارهای انجام شده برای صنعت چاپ است، زیرا میان چاپخانه‌ها رقابت ایجاد می‌کند.

درویش درباره تاریخ آموزش آکادمیک چاپ گفت: نزدیک به 12 سال است که آموزش آکادمیک چاپ به ایران راه یافته و اکنون در مشهد کارشناسی ارشد مدیریت چاپ در حال راه‌اندازی است و سیلابس‌های درسی دوره کارشناسی پیشرفته‌تر شده است. اگر تعداد داوطلبان را در یک دهه گذشته بررسی کنید، مشاهده خواهید کرد که تعداد داوطلبان هر روز افزایش یافته است. 

به گفته بنیانگذار آموزش آکادمیک چاپ در ایران، این تعداد دانشجو به معرفی شدن نیاز دارند و برگزاری مسابقات دانشجویی در جشنواره می‌تواند به این امر کمک کند.

این استاد دانشگاه با بیان دلایل ناشناخته بودن چاپ در جامعه گفت: اگر به دنبال دلایل ناشناخته بودن چاپ در جامعه می‌ شد، دلیل آن بی ثباتی مدیران است، زیرا مسوولان تا با چاپ آشنا می‌شوند به سرعت دوره مدیریت‌شان به پایان می‌رسد، با توجه به این سازوکار، استفاده از مشاورانی که در این زمینه دانش دارند، تنها راه حل این مشکل است، برای این کار، باید افراد تحصیل‌کرده صنعت چاپ را وارد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کنیم. 

درویش در پایان صحبت‌های خود افزود: در سال 1343 سفیر اتریش از من خواست  به ایران بازگردم و هنرستان چاپ را در تهران تاسیس کنم، رییس جمهوری وقت اتریش حروفچین بود و دستور داده بود که اتریشی‌ها هرکجا که رفتند، ابتدا تحصیلات چاپ را در آن کشور تاسیس کنند، این نشان می‌دهد که آن‌ها علاوه بر کشور خود دغدغه شناخته شدن چاپ در دیگر کشور‌ها را نیز داشتند، وقتی چنین دغدغه‌هایی برای اهالی چاپ در کشور ایجاد شود، پیشرفت خواهیم کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط